Duik in diepgaande casestudy’s die het designproces gedetailleerd beschrijven, van het eerste probleem tot de uiteindelijke uitvoering.
Elke casestudy biedt een waardevol inzicht in de specifieke uitdagingen waar administraties mee te maken krijgen en in de creatieve oplossingen die zijn toegepast.
De impact van connectoo op de werking van organisaties en personeel
Publication date12 november 2024Met de digitalisering van administratieve diensten moeten we onze relatie met gebruikers, vooral digitaal kwetsbare groepen, herzien. Daarom lanceerden we in 2022 de opleidingen...Het team van het Federale Fonds voor Digitale Vaardigheden doet een beroep op het Expertisecentrum UX en Digitale Inclusie om de positionering van zijn fonds te herzien
Publication date22 oktober 2024Drie maanden lang heeft het Expertisecentrum UX en Digitale Inclusie van de FOD BOSA het team van het Federale Fonds voor Digitale Vaardigheden begeleid bij de strategische...Digitale inclusie verbeteren met connectoo
Publication date14 oktober 2024Met de digitalisering van administratieve diensten moeten we onze relatie met gebruikers, vooral digitaal kwetsbare groepen, herzien. Daarom lanceerden we in 2022 de opleidingen...Een ‘design sprint’ om tot een nieuw soort gebruikersondersteuning te komen
Publication date17 september 2024Het Expertisecentrum voor UX & Digitale Inclusie kreeg de vraag om een driedaagse design sprint in goede banen te leiden, met als doel om een gebruiksvriendelijke oplossing te...Experts in digitale inclusie om een federale toepassing te verbeteren
Publication date13 augustus 2024Het Expertisecentrum voor UX en Digitale Inclusie heeft een eerste raadpleging uitgevoerd met experts in digitale inclusie voor de ontwikkeling van een overheidsapplicatie.Webanalyse: essentieel voor een gebruiksvriendelijke website
Publication date21 november 2023Werkenvoor.be analyseerde hun nieuwe website via Matomo.Oefening in empathie: burgers in gesprek met managers van federale overheid
Publication date09 oktober 2023Burgers bijstaan als ze vragen en bezorgdheden hebben: het is noodzakelijk voor elke overheidsdienst om z’n kerntaken te kunnen uitvoeren. Maar helaas voelen diezelfde burgers zich...Hoe je je digitale processen gebruiksvriendelijker maakt? FAVV vertrok vanuit de gebruikers zelf
Publication date06 mei 2023ProjectverslagJe inleven: kan je dat leren? We deden een immersief onderzoek
Publication date23 februari 2023De noden van je doelgroep begrijpen, inclusief communiceren en een dienstverlening op maat bieden: het is een belangrijke taak voor elke organisatie, en zeker voor...Studenten bouwen mee aan de toekomst van onze Belgische overheid tijdens de open summer of code
Publication date27 oktober 2022De persona’s van DG Digitale Transformatie
Publication date03 maart 2022Hoe kan je doorheen het volledige ontwerpproces zoveel mogelijk rekening houden met de eindgebruiker van je diensten of producten? Door gebruik te maken van ‘persona’s’! Laten we...Digital Open: nieuwe tools om ontwerpproces inclusiever te maken
Publication date18 januari 2022Bijna 10% van de Belgische bevolking heeft geen toegang tot het internet, blijkt uit onderzoek van de Koning Boudewijnstichting. Bovendien beschikt 32% van de mensen die wél...Digital Open evolueert: user research in de praktijk - Projectverslag
Publication date22 december 2021User research is een waardevolle methode om meer inzicht te krijgen in je gebruikers. In plaats van jou te vertellen hoe jij hiermee aan de slag kan gaan, geven we deze keer zelf..."Digitale inclusie in de federale overheid" Lunchtalk
Publication date30 juni 2021Onze achtste lunchtalk op 22 juni stond in het teken van digitale inclusie. Lucie Barthlen geeft meer uitleg over haar onderzoek naar digitale inclusie in een federale...Asielprocedure visueel uitgelegd in 9 talen
Publication date08 juni 2021Dit jaar lanceerde Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) de website www.asyluminbelgium.be om de asielprocedure in België in negen talen op een...Een eerste stap richting een inclusieve digitale overheidsadministratie
Publication date01 juni 2021Heel wat burgers hebben moeite met het gebruik van digitale tools, vooral tijdens het uitvoeren van administratieve handelingen. Om hun uitdagingen beter te begrijpen en het...Van probleem tot strategie: de eerste stappen in elk vernieuwingstraject
Publication date31 mei 2021112 is misschien wel het belangrijkste telefoonnummer in Europa. In elke lidstaat van de Europese Unie kom je via dit nummer bij de hulpdiensten terecht. Het is dan ook essentieel..."De noden van onze klanten" Lunchtalk
Publication date28 mei 2021Tijdens deze zevende lunchtalk op 20 mei kwamen we meer te weten over gebruikersonderzoeken. Iason Foscolos, change manager bij FOD BOSA, geeft een inleiding over de best practices...User Research
Publication date05 mei 2021Hoe ga je van start met gebruikersonderzoek?"De federale ombudsman, een open deur voor de burger" Lunchtalk
Publication date28 januari 2021Tijdens deze zesde lunchtalk op 28 januari 2021 komen we meer te weten over hoe de federale ombudsman zich klaarmaakt voor de toekomst. Communicatiemedewerker Pierre Charlot en...Hoe dataverzameling je veranderingstraject kracht bijzet
Publication date20 januari 2021Op MyMinfin, het digitale platform van de FOD Financiën, kan je terecht om je fiscaal dossier te beheren of je persoonlijke documenten te raadplegen. Om het platform verder te...Waarom optimale digitale communicatie een absolute must is
Publication date20 januari 2021De FOD Buitenlandse Zaken (FOD BuZa) werkt aan een nieuwe digitale communicatiestrategie. Het doel is om de burgers op een snelle en correcte manier de informatie te bezorgen die..."Service design in de praktijk — lessen geleerd van mypension.be" Lunchtalk
Publication date18 december 2020Tijdens de vijfde lunchtalk op 10 december namen we een kijkje achter de schermen van mypension.be. Giselda Curvers, productmanager van mypension.be, werkt sinds 2010 mee aan de...Government After Shock: samen op weg naar overheidsinnovatie
Publication date15 december 2020Never waste a good crisis. COVID-19 is alomtegenwoordig en heeft een impact op iedereen, ook op de overheid. De crisis vormt de ideale opstap om in dialoog te gaan over ons...Lunchtalk: publiek beleid ontwerpen
Publication date12 november 2020Tijdens onze vierde lunchtalk lieten we een expert in het ontwerpen van overheidsbeleid aan het woord. Alexandre Mussche ging in op twee concrete voorbeelden, het innovatielab van..."Service design, alstublieft!" Lunchtalk
Publication date15 oktober 2020Onze derde lunchtalk op 23 september ging over user journeys, en hoe ze kunnen helpen om te denken vanuit het perspectief van de gebruiker. Ivo Dewit, doctor in Productontwikkeling...Open data biedt tal van mogelijkheden
Publication date11 september 2020Overheidsinstanties die hun data beschikbaar willen stellen voor het grote publiek kunnen daarvoor terecht op het Open Data Portaal. FOD BOSA en de Dienst Administratieve...Een wereld in verandering vraagt om continue verbetering
Publication date10 september 2020De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg lanceerde begin 2020 een nieuwe website. Het was het eindpunt van een intens project, maar ook het begin van een nieuw...KMKG, een digitale strategie volgens de regels van de kunst
Publication date04 augustus 2020KMKG, de groep van vier Brusselse musea, schudt met een nieuwe digitale strategie zijn oude, stoffige imago voorgoed van zich af. De ontwikkeling van verschillende nieuwe websites...DG Personen met een handicap experimenteert met nudging om het aantal no shows te verminderen
Publication date14 juli 2020Bij DG Personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid kunnen mensen terecht voor een aantal uitkeringen en andere vormen van ondersteuning. Veel aanvragers dagen echter...KBR, de bibliotheekbeleving van de toekomst
Publication date14 juli 2020KBR, de nationale bibliotheek van België, staat in voor de bewaring en het beheer van meer dan 8 miljoen documenten. Om haar rijke collectie erfgoed met de wereld te delen, werkt...Aan de slag met design thinking
Publication date10 juni 2020Design thinking is cruciaal voor een wendbare overheid die de burger centraal plaatst. Het netwerk Digital Open voorziet online leermateriaal om je te helpen bij het opbouwen van...Artificiële intelligentie, de moderne Frankenstein
Publication date09 juni 2020Op 26 mei was de eerste lunchtalk van Digital Open een feit. Clementina Gentile, UX-ontwerper bij Proximus, mocht de spits afbijten. Ze lichtte de onbedoelde gevolgen van...“Nudging, grote resultaten door kleine interventies” Lunchtalk
Publication date09 juni 2020Op dinsdag 23 juni vond de tweede lunchtalk van Digital Open plaats. Sprekers van dienst waren Enya Versavel en Jolien Kouwenhoven. Voor DG Personen met een Handicap...Hack4Gov, twee dagen bouwen aan de toekomst
Publication date11 maart 2020In oktober sloegen de FOD Binnenlandse zaken en de FOD Financiën de handen in elkaar voor de eerste editie van Hack4Gov, een tweedaagse hackathon waarbij zowel eigen medewerkers...Een conferentie met één doel: betere overheidsdiensten ontwerpen
Publication date11 maart 2020De International Design in Government Conference verenigt medewerkers en ontwerpers die werken in en voor overheden in verschillende landen. Op het designcongres komen...FOD Financiën zet concrete stappen naar een meer klantvriendelijke overheid
Publication date27 november 2019Een audit van de onlinediensten was een echte eye-opener voor de FOD Financiën: ruim honderd aanbevelingen met zowel quick wins als structurele verbeteringen maken de...FOD Economie verkent de mogelijkheden van chatbottechnologie
Publication date21 november 2019Via de website van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie kunnen particulieren en ondernemingen die het slachtoffer werden van misleiding, bedrog, fraude en oplichting...FAVV gaat voor betere gebruikservaring
Publication date21 november 2019Sinds de introductie van de BeCert-applicatie verloopt het aanvragen van exportcertificaten al een stuk efficiënter, maar er was nog ruimte voor verbetering. Daarom stak het FAVV...