DG Rekrutering en Ontwikkeling
Het Directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling zorgt voor de omkadering van federale medewerkers, vanaf de selectie en de rekrutering tot het einde van hun loopbaan. Daarnaast werkt dit directoraat-generaal de HR-regelgeving uit die van toepassing is op het federaal openbaar ambt en voert het administratieve controles uit. Het fungeert ook als expertisecentrum voor de aansturing en ondersteuning van operationele transformaties in de federale overheid.
In het DG Rekrutering en Ontwikkeling worden ook de diensten van Selor, van het Opleidingsinstituut van de Federale overheid (OFO), van FED+ en van Empreva geïntegreerd.
Concreet biedt het DG Rekrutering en Ontwikkeling advies en ondersteuning op het vlak van:
- personeelsplanning: opstelling van het personeelsplan (incl. gebruik van de SEPP-tool), functieclassificatie e.d.
- rekrutering: redactie van functiebeschrijvingen, rekruteringscommunicatie op maat, e.d.
- selectie: opstelling van profielen, screening van statutairen en contractuelen, topmanagement, bevorderingen, e.d.
- personeelsbewegingen: inplacement/interne mobiliteit, outplacement, e.d.
- loopbaanbeheer: loopbaanbegeleiding, inschatting van potentieel, e.d.
- personeelsstatuut: uitwerken van de regelgeving van toepassing op het federaal openbaar ambt
- uitvoering van administratieve controles
- certificering: taalcompetenties, gebarentaal, e.d.
- leren en ontwikkelen: leeroplossingen voor transversale en/of generieke competenties, leeroplossingen op maat, leiderschapstraject Vitruvius, e.d.
- kennismanagement
- performantiemanagement: evaluatie via Crescendo en Panorama, tuchtprocedures, e.d.
- welzijn: voordelen voor het federale personeel, preventie en bescherming op de werkplek, netwerk Personeel en Welzijn, PreviUs.be, e.d.
- diversiteit
- organisatieontwikkeling: nieuwe vormen van werken en van samenwerken
- procesbeheer en -optimalisatie: werklastmeting, structurele procesverbeteringen (operational excellence), e.d.
- kwaliteitsbeheer en klantgerichtheid: common assessment framework (CAF), service design en ‘citizen relationship management’, klachtenbeheer, e.d.
- …