Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Federal Trust Services - Vaak gestelde vragen

De dienst Federal Trust Services (FTS) helpt gebruikers om elektronische handtekeningen, zegels en tijdsstempels te visualiseren en integreren binnen digitale processen. Lees hier de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Inhoudstafel

  • Hoe werkt de handtekendienst?

    Hoe kan ik een document ondertekenen?

    Waarom heb ik mijn Belgische eID of vreemdelingenkaart nodig om te ondertekenen?

    De Belgische eID is de elektronische identiteitskaart van de Belgen en laat toe:

    • je te identificeren (je identiteit, nationaliteit, leeftijd… te bewijzen);
    • je te authenticeren (je identiteit, nationaliteit, leeftijd… op elektronische wijze te bewijzen).

    Met de Belgische eID kaart , alsook vreemdelingenkaart, kan je als meerderjarig persoon ook elektronisch ondertekenen. Een elektronische handtekening heeft dezelfde juridische waarde als een handgeschreven handtekening.

    Meer info over de elektronische identiteitskaart vind je hier(externe link)

    Ik wil een document niet ondertekenen

    Het is mogelijk om te weigeren een document te ondertekenen. In dit geval kies je niet voor de knop ‘tekenen’ maar ‘weigeren’. De vragende partij krijgt vervolgens een melding van de weigering.

    In welke browsers werkt de handtekendienst?

    De courante browsers worden ondersteund:

    • Edge
    • Firefox
    • Google Chrome
    • Opera
    • Safari (vanaf versie 12)

    Welke besturingssystemen worden ondersteunen?

    De courante systemen worden ondersteund:

    • Linux
    • Mac
    • Windows
  • Info BeIDconnect

    Waarom moet ik een BeIDconnect-extensie installeren?

    Je kan de handtekenapplicatie openen in de browser van jouw voorkeur (Edge, Google Chrome, Firefox, Safari). Elk type browser heeft echter zijn specifieke technische eigenschappen en om optimaal de functie van de BeIDConnect-software te kunnen gebruiken, dien je daarom per browser een extensie te installeren. Je vindt de extensie in de web store van je browser.

    Hoe moet ik een BeIDconnect-extensie installeren?

    Waarom moet ik een BeIDconnect-extensie meerdere keren installeren?

    Je kan de handtekenapplicatie openen in de browser van jouw voorkeur (Edge, Google Chrome, Firefox, Safari). Elk type browser heeft echter zijn specifieke technische eigenschappen en om optimaal de functie van de BeIDConnect-software te kunnen gebruiken, dien je daarom per browser een extensie te installeren. Je vindt de extensie in de web store van je browser.

    Gebruik je meerdere browsers? Dan zal je de extensie meerdere keren moeten installeren, omdat de extensie gebonden is aan je browser en niet aan je computer.

    Mijn browser kan de BeIDconnect-extensie niet openen (Safari)

    Safari vraagt om de extensies die je wenst te gebruiken eerst 'aan te zetten'. Je kan dit doen via instellingen van Safari. Zodra je de BeIDconnect-extensie hebt aanvaard, kan je deze extensie ook openen en activeren. 

    Waarom krijg ik de melding dat mijn organisatie niet toelaat dat ik de extensie download?

    Je kan de handtekenapplicatie openen in de browser van jouw voorkeur (Edge, Google Chrome, Firefox, Safari). Elk type browser heeft echter zijn specifieke technische eigenschappen en om optimaal de functie van de BeIDConnect-software te kunnen gebruiken, dien je daarom per browser een extensie te installeren. Je vindt de extensie in de web store van je browser. Voor Google Chrome is dat via de Chrome Web Store, voor Firefox via Add-ons en voor Edge wordt ook de Chrome Web Storegebruikt. Dit omdat Edge en Google Chrome dezelfde 'motor' gebruiken.

    Sommige organisaties laten niet toe dat een extensie voor Edge uit de Chrome Web Store opgehaald wordt. In dat geval contacteer je het best je IT-afdeling om toestemming te krijgen voor deze specifieke extensie.

    Een andere oplossing is Firefox te gebruiken voor deze test. Daar wordt de extensie geïnstalleerd via de Firefox Add-on.

    Op dit moment staat de BeIDConnect-extensie nog niet in de Edge store. Er wordt onderzocht om de BeIDConnect-extensie ook in de Edge store op te nemen.

    Ik krijg de melding dat ik de BeIDconnect software moet installeren

    De installatie van de BeIDConnect-software is nodig om deze handtekenapplicatie te gebruiken. Deze software zorgt dat de handtekenapplicatie op jouw computer een veilige verbinding kan maken met je kaartlezer en eID.

    Je kan de software hier downloaden.

    Hoe kan ik de BeIDconnect software installeren?

    Je kan de software eenvoudig installeren door te klikken op de installatieknop. Aanvaard de softwarelicentie en de software zal automatisch geïnstalleerd worden. Als de handtekendienst de installatie niet direct oppikt, kan je via een manuele knop bevestigen dat de installatie goed is verlopen. 

    Je kan de software hier downloaden.

    Installeer je de software niet op een privécomputer, dan is het mogelijk dat de software enkel gedownload kan worden met toestemming van de systeembeheerders binnen je organisatie. Contacteer je IT-dienst om de software te installeren.

    Ik krijg de melding dat "de geïnstalleerde versie van BeIDconnect niet up-to-date is"

    De installatie van de BeIDConnect-software is nodig om deze handtekenapplicatie te gebruiken. De handtekenapplicatie controleert automatisch welke versie van de software actief is op je computer. Indien deze versie gedateerd is, dan krijg je een melding dat de software een update nodig heeft. Klik dan op de knop om de software opnieuw te downloaden. 

    Ik krijg tijdens de installatie de pop-up om de BeIDconnect software te verwijderen

    Om de handtekendienst correct te kunnen gebruiken dien je de BeIDConnect-software te downloaden en vervolgens te installeren. Installeren kan na het accepteren van de softwarelicentie.

    Sommige gebruikers krijgen bij diverse pogingen geen softwarelicentie te zien maar wel de vraag of ze de software wensen te verwijderen.

    Dit heeft volgende oorzaken:

    • De software werd al eens gedownload, maar de installatie niet volledig afgerond.
    • De software werd al eens gedownload, maar kwam in quarantaine/spam terecht (dit door virusscanner).
    • De software werd al eens gedownload en geïnstalleerd, maar het installatiebestand kwam in quarantaine/spam terecht (dit door virusscanner).

    Je kan dit oplossen door:

    • In je quarantaine/spam het bewuste bestand te zoeken en terug vrij te geven (zoek op de term 'BeIDConnect').
    • Ga naar je 'Downloads' en deïnstalleer én verwijder alle BeIDConnect-downloads.
  • Problemen eID (certificaat)

    Ik krijg de melding "Geen eID-kaart gevonden" of "Voer de eID-kaart in"

    Je kan pas handtekenen als je eID-kaart correct geconnecteerd is. Een goede connectie vraagt dat de BeIDConnect(-extensie) geïnstalleerd is en je eID ingestoken is in de kaartlezer. Krijg je de melding ‘geen eID-kaart gevonden’:

    • Controleer of je eID is ingestoken.
    • Controleer of je eID correct is ingestoken (let op, sinds april 2021 zijn er vernieuwde eID kaarten, daar staat de chip aan de andere kant van de kaart!);
    • Controleer of je kaartlezer correct is ingestoken.

    Geeft dit geen verbetering, contacteer dan de dienst die je vroeg het document te ondertekenen of in te dienen. Geef bij je melding zeker mee of je wel kan inloggen met je eID op andere applicaties.

    Ik krijg de melding dat er meerdere geldige certificaten gevonden werden

    Op jouw eID-kaart staat een certificaat dat het mogelijk maakt om documenten op jouw naam te ondertekenen. Als je de computer deelt met meerdere personen of je tekent soms ook in naam van je organisatie, is je computer mogelijks vertrouwd met meerdere certificaten. Daarom dien je expliciet te bevestigen welke persoon/certificaat moet ondertekenen.

    Kies je het certificaat dat niet gelinkt is aan je eID en aan je pincode, dan krijg je tijdens het ingeven van je pincode een foutmelding. Je kan dus niet tekenen op naam van een foutief certificaat.

    Ik krijg de melding "de cerfificaatreeks is onvolledig"

    Op jouw eID-kaart staat een certificaat dat het mogelijk maakt om documenten op jouw naam te ondertekenen. Dit certificaat lijkt niet (meer) volledig op je eID te staan. Contacteer je gemeente of ambassade.

    Ik krijg de melding "Het certificaat is ingetrokken"

    Op jouw eID-kaart staat een certificaat dat het mogelijk maakt om documenten op jouw naam te ondertekenen. Het handtekencertificaat op je eID blijkt niet meer geldig. Contacteer je gemeente of ambassade.

    Ik krijg de melding "Geen ondertekeningscertificaat verstrekt"

    Op jouw eID-kaart staat een certificaat dat het mogelijk maakt om documenten op jouw naam te ondertekenen. Er is geen handtekencertificaat gevonden op je eID. Contacteer je gemeente of ambassade.

    Ik krijg de melding "De applicatie ondersteunt dit type kaartlezer niet"

    Je kan pas handtekenen als je eID-kaart correct geconnecteerd is. Een goede connectie vraagt dat de BeIDConnect(-extensie) geïnstalleerd is en je eID ingestoken is in de kaartlezer. Je kaartlezer moet een CCID-lezer zijn. 

  • Problemen met het ondertekenen

    Ik klik op de link om te ondertekenen, maar zie geen document verschijnen

    De handtekendienst krijgt het document niet goed door. Contacteer de dienst die je vroeg het document te ondertekenen of in te dienen. Geef bij je melding altijd het adres/de URL mee waarop je het document probeert te ondertekenen. Op basis van deze info kan er beter nagekeken worden wat er mogelijk bij jou misloopt. Voorbeeld URL.

    Ik kan niet op de knop ‘tekenen’ klikken.

    Je kan enkel op de knop ‘Tekenen’ klikken als je eID-kaart is geconnecteerd. Een goede connectie vraagt dat de BeIDConnect(-extensie) geïnstalleerd is en je eID ingestoken is in de kaartlezer.

    Ik heb mijn pincode uiteindelijk niet ingegeven. Is het document nu ondertekend?

    Het document wordt ondertekend na het ingeven en verzenden van de pincode. Heb je de pincode niet ingegeven, dan is het document niet ondertekend.

    Ik kan slechts één cijfer van mijn pincode ingeven, daarna blokkeert het invulveld

    De handtekendienst kreeg melding van enkele gebruikers van Google Chrome dat het pincode-veld slechts één cijfer toelaat en dan blokkeert.

    De oorzaak is de automatische vertaling van de handtekenpagina door de Google Translate module binnen Google Chrome. Bv. gebruikers bezoeken (on)bewust de Engelstalige pagina en laten Chrome de vertaling naar Nederlands doen.

    Er zijn verschillende oplossingen:

    • Deactiveer de automatische vertaling van pagina’s door Google Chrome.
    • Kies in het taalmenu voor de taal waarin je wil werken in plaats van Google Chrome de pagina automatisch te laten vertalen.
    • Gebruikers kunnen ook gebruik maken van een andere browser. Let wel, je dient in die browser dan de BeIDConnect-extensie te activeren.

    Ik krijg de melding dat mijn pincode onjuist is?

    Bij het ontvangen van je eID werd ook een pincode gedeeld. Enkel jij kent deze pincode. De handtekenapplicatie kan zien of de pincode correct is, maar kan geen feedback geven over wat er mis is met de ingegeven pincode.

    Meer info over je pincode: https://eid.belgium.be/nl/over-de-eid-kaart

    Mijn pincode werd geblokkeerd

    Hoe je jouw pincode terug kan activeren, vind je hier https://eid.belgium.be/nl/over-de-eid-kaart(externe link)

    Kan ik mijn ondertekende document ook zelf bijhouden?

    Als de vragende de dienst die je het te ondertekenen document doorstuurt, toestaat dat je te ondertekenen documenten mag downloaden, dan verschijnt de optie ‘Ik wil het document downloaden’. Zodra je deze optie selecteert, wordt het ondertekende document automatisch gedownload na het tekenen. Deze video toont hoe je de optie kan activeren en het document kan downloaden.

    Waar vind ik mijn gedownload document?

    De internetbrowser die je gebruikt voor het handtekenen, zal bepalen waar een bestand wordt opgeslagen. De meeste browsers slaan een bestand op in een map Downloads onder jouw gebruikersprofiel op de computer. Deze video toont hoe je de optie kan activeren en het document kan downloaden.

    Voorbeeld van een download menu in Windows Verkenner

    Vind je het bestand niet direct terug? Vaak kan je via de browser de opgehaalde downloads ook terugvinden. Dit zijn de stappen:

    Edge: open rechts boven de instellingen het icoontje Edge down icoon

    en kies de optie ‘Downloads’.

    Firefox: klik rechts boven op het icoontje 

    Fifefox down icoon

    en kies voor ‘Downloads’.

    Google Chrome: klik rechts boven in het menu op het icoontje 

    google chrome download icoonen kies voor ‘Downloads’.

    Safari: open (rechts boven de downloadlijst van de browser via 

    Safari download icoon

  • Betekenis van foutmeldingen

    Ik krijg de melding ‘token niet gevonden’

    Deze melding kan meerdere oorzaken hebben, maar komt meestal voor als er teveel tijd tussen de stappen zit. Als je te veel tijd laat tussen het lezen van het document, het klikken op de knop ‘tekenen’ en uiteindelijk het ingeven van de pincode, vervalt je token en kan je in die sessie niet meer ondertekenen. Herstart de sessie om de je handtekening alsnog te kunnen plaatsen.

    Ik krijg de melding ‘kan gegevens niet ophalen om te ondertekenen’

    Bij het ophalen van het door jou te ondertekenen document is er een fout opgetreden. Het kan zijn dat de connectie even wegviel en je bij een nieuwe poging wel vlot verder kan. Probeer daarom zeker opnieuw.

    Blijft deze foutmelding verschijnen dan is er een systematische fout en contacteer je het best de dienst die je vroeg het document te ondertekenen of in te dienen. Geef bij je melding altijd een duidelijk screenshot mee van de pagina waar je het document wens te tekenen. Links onderaan de pagina staat nl. een tokennummer en op basis van die info kan er beter nagekeken worden wat er misloopt. Een voorbeeld van een screenshot vind je hier.

    Ik krijg de melding ‘er is een technische fout opgetreden, het document is niet aanwezig’

    De handtekendienst probeert het voor jou te ondertekenen document op te halen, maar krijgt het niet door. We raden je aan om even opnieuw te proberen.

    Blijft deze foutmelding verschijnen dan is er een systematische fout en contacteer je het best de dienst die je vroeg het document te ondertekenen of in te dienen. Geef bij je melding altijd een duidelijk screenshot mee van de pagina waar je het document wens te tekenen. Links onderaan de pagina staat nl. een tokennummer en op basis van die info kan er beter nagekeken worden wat er misloopt. Een voorbeeld van een screenshot vind je hier.

    Ik krijg de melding ‘kan het document niet ondertekenen’

    Bij het verwerken van jouw handtekening is er een fout opgetreden. Het kan zijn dat de connectie even wegviel en je bij een nieuwe poging wel vlot verder kan. Probeer daarom zeker opnieuw.

    Blijft deze foutmelding verschijnen dan is er een systematische fout en contacteer je het best de dienst die je vroeg het document te ondertekenen of in te dienen. Geef bij je melding altijd een duidelijk screenshot mee van de pagina waar je het document wens te tekenen. Links onderaan de pagina staat nl. een tokennummer en op basis van die info kan er beter nagekeken worden wat er misloopt. Een voorbeeld van een screenshot vind je hier.

    Ik krijg de melding ‘datum ondertekening buiten geldig bereik’

    Bij het ondertekenen van een document wordt niet alleen jouw toestemming, maar ook het tijdstip opgeslagen. Zo ben je zeker dat het ondertekende document wel degelijk het document is dat jij online zag.

    Deze datum wordt automatisch doorgegeven vanop jouw computer. Als de datum die de handtekendienst ontvangt significant afwijkt van de datum van de server, dan verschijnt deze foutmelding. Jouw computer kan dus niet doorgeven dat je om 10.45u een document ondertekent als het volgens de officiële klok 11.15u is. Een oorzaak hiervan kan zijn dat ooit handmatig de klok op je computer werd aangepast.

  • Info voor ontwikkelaars

    Waar vind ik technische informatie?

    Hier vind je alle up-to-date technische informatie en de locaties van de codes.

    Foutmelding bij de installatie BeIDConnect software

    Als de organisatie een installatie vereist door admins, dan kan dit op diverse manier gebeuren. Aangeraden wordt om het speciale installatiepakket ‘beidconnect_nl.msi’ voor sysadmins te gebruiken.

    Een andere aanpak van installaties door admins is mogelijk, maar door de lokale organisatie en configuratie kan hier geen support geboden worden door de BOSA. Een tip: vaak gaan zulke installaties enkel vlot lukken na het openen van de CMD als administrator.

    Hoe installeer ik BeIDConnect software (via package)

    Er is een installatiepakket ‘beidconnect_nl.msi’ voor sysadmins beschikbaar. Dit pakket kan gepusht worden naar interne gebruikers. Je vindt het pakket hier: https://eid.belgium.be/en/download/beidconnect

    Info remote desktop/terminal server client (EN)

    Waarom BeIDConnect software terug installeren na update?

    DE FOD BOSA rolt voor de BeIDConnect software sporadisch versie-updates uit. Zodra er een nieuwe versie is, dienen eindgebruikers deze te volgen. De handtekendienst zal automatisch melding maken van de nodige update aan eindgebruikers.

     

    Eindgebruikers waar de IT-diensten software-installaties beheren, kunnen deze update niet zelf doen.

    Instructies update voor administrator:

    1. Verwijder de oude versie.
    2. Installeer de nieuwe versie. De laatste versie van de admin installer is altijd terug te vinden hier https://eid.belgium.be/en/download/beidconnect

    Zit de BeIDConnect-extensie in het installatiepakket?

    De extensie maakt geen deel uit van het installatiepakket. Dit omdat de extensie installeren vanuit het pakket niet kan zonder expliciete acceptatie van de eindgebruiker (situatie voor Google Chrome). Voor veel eindgebruikers gaat de vraag om acceptatie dan zonder context komen en ze gaan deze dan niet of niet goed accepteren. Het gevolg is dat de extensie geïnstalleerd is, maar niet geactiveerd is en daarom niet bruikbaar is door de handtekendienst.

    Het is uiteraard wel mogelijk om de extensie vanuit de organisatie te installeren in de courante browsers van de medewerkers, maar dus niet via het pakket.

    Hoe kan ik terugvinden welk document een eindgebruiker probeerde te ondertekenen?

    Elk te ondertekenen document genereert een unieke URL en token. Dit token laat toe om bij een foutmelding in detail na te kijken waarom het misloopt voor een ondertekenaar. Bij een melding van een fout of een vraag voor ondersteuning bij ondertekening, wordt dus best een goede screenshot of de volledige URL toegevoegd.

    Een goede screenshot bevat het tokennummer dat links onderaan de pagina terug te vinden is. 

    Je vindt de token ook terug in de URL van het specifieke document.

    Een voorbeeld van een URL:

    https://sign.fts.bosa.belgium.be/sign/eyJraWQiOiJoZHJ6YjdRMDlxY3giLCJlbmMiOiJBMTI4Q0JDLUhTMjU2IiwiYWxnIjoiZGlyIn0..wljMxYB9TIvWhrNYLcUOTw.Zue2WrIT42FLqF8K8-0bm3vDGLyLlfmDOjrhsWHWmgaqycN8-xGCp8nla4N1jtDBRLNxnB4E4NmVkCemVOuhPOC2LayLxeAJ74bQJXzBhQJtbAuEqPc0uICtJyfng_bKYiio_oh2A2Ll83YzxtpbJM_Y-voH157xZ-ukGQiXpXSDXxRBE6xbbl7hcuQixGMgUM2xPkxerWmauiaAqq1vICdJszJUEeV4GzbquusAGB2vSuIfinXjRhTROG-h5gJAcxjy7MtNrqby1zHIDth8TFN2Xb22Ck_SRbNkOviVqHIAKUHXR5NT7kb9YwXjk6yH-g-6oAlCrXb3pHajlS_qtZ998UHFO8vrDmte0vLdPY0.5LVBvAi0XgyQ_04fIkuMg