Inclusief design
Hoe zorg ik ervoor dat we geen gebruikers uitsluiten? Inclusief te werk gaan is noodzakelijk, zeker als overheid. Dat kan door je project vanuit diverse perspectieven te bekijken.
Hoe zorg ik ervoor dat we geen gebruikers uitsluiten? Inclusief te werk gaan is noodzakelijk, zeker als overheid. Dat kan door je project vanuit diverse perspectieven te bekijken.
Voeg inclusie toe als een sleuteldoelstelling van je project. Weet je hoeveel personen je vandaag nog niet bereikt en waarom?
Werk je rond een bestaande dienst of product? Vraag een toegankelijkheids- of inclusiviteitsaudit van een neutrale expert aan.
Wil je de frustraties, drempels en noden kennen van alle potentiële gebruikers en zeker van diegene die je nu niet bereikt? Voer een gericht gebruikersonderzoek uit.
Richt je rekrutering op situaties die tot uitsluiting leiden. Deel vervolgens de inzichten met de gebruikers. Meer informatie vind je in deze brochure.
Betrek je gebruikers tijdens de cocreatie- en evaluatiefase. Stem de sessies af op hun noden en gebruik een eenvoudige en visuele taal. Voorzie eventueel de aanwezigheid van een tolk.
Zorg voor meer ontwerp- en ontwikkelingstijd in je schema om aan specifieke behoeften te voldoen.
Besteed aandacht aan interne en externe communicatie bij de lancering van je product of dienst.
Vereenvoudig de taal met duidelijke visuele elementen en instructies.
Gebruikers moeten gemakkelijk hulp kunnen vinden en feedback geven over hun ervaringen.
Informatie bevindt zich meermaals op verschillende plaatsen.
"Er zijn veel pagina's, .be, .gov - ik weet niet precies wie wat doet. Wat de informatie betreft, is het niet gemakkelijk."
De hulp maakt het probleem soms ingewikkelder waardoor de gebruiker afhaakt.
"Soms heb ik het gevoel dat websites gemaakt zijn voor mensen die weten waar ze wat moeten zoeken. Er is niet echt online hulp voor openbare diensten."
Er zijn veel factoren die de gebruikers stress kunnen bezorgen.
"Nee, dat kan ik niet... Ik werk liever op de ouderwetse manier, computers kunnen elk moment crashen, we kunnen gehackt worden,... Ik heb er geen vertrouwen in."
Wees gastvrij voor iedereen.
Zorg ervoor dat er een keuze is voor elk type gebruiker.
Vertel mensen dat er rekening wordt gehouden met hun acties.
Zorg voor een visuele herkenbaarheid die vertrouwd aanvoelt voor de gebruiker.
Zorg voor een duidelijke en eenduidige boodschap.
Denk bij het ontwerpen aan de algemene samenhang tussen de diensten.
Download de poster
Download de volledige brochure
Sinds 2020 investeert DG Digitale Transformatie van FOD BOSA om inzicht te krijgen in de behoeften van de gebruikers. Zo helpen we de overheidsinstanties hun dienstverlening te verbeteren, voor en met de burger.
Met een multidisciplinair team voerden we een eerste onderzoek uit om een beter beeld te krijgen van de uitdagingen die digitale inclusie met zich meebrengt. Zo kunnen we gericht actie ondernemen binnen de federale overheidscontext.
Wil je een project op poten zetten? Plan een gesprek in!
Heb je een vraag over onze activiteiten of wil je meer weten over onze diensten?
Wil je goede praktijken uitwisselen en je expertise delen met ons?