Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Inclusief design

Hoe zorg ik ervoor dat we geen gebruikers uitsluiten? Inclusief te werk gaan is noodzakelijk, zeker als overheid. Dat kan door je project vanuit diverse perspectieven te bekijken.

  • Een inclusieve projectaanpak

    • Starten

      Voeg inclusie toe als een sleuteldoelstelling van je project. Weet je hoeveel personen je vandaag nog niet bereikt en waarom?

      Werk je rond een bestaande dienst of product? Vraag een toegankelijkheids- of inclusiviteitsaudit van een neutrale expert aan.

    • Analyseren

      Wil je de frustraties, drempels en noden kennen van alle potentiële gebruikers en zeker van diegene die je nu niet bereikt? Voer een gericht gebruikersonderzoek uit.

      Richt je rekrutering op situaties die tot uitsluiting leiden. Deel vervolgens de inzichten met de gebruikers. Meer informatie vind je in deze brochure.

    • Ontwerpen

      Betrek je gebruikers tijdens de cocreatie- en evaluatiefase. Stem de sessies af op hun noden en gebruik een eenvoudige en visuele taal. Voorzie eventueel de aanwezigheid van een tolk.

      Zorg voor meer ontwerp- en ontwikkelingstijd in je schema om aan specifieke behoeften te voldoen.

    • Implementeren

      Besteed aandacht aan interne en externe communicatie bij de lancering van je product of dienst.

      Vereenvoudig de taal met duidelijke visuele elementen en instructies.

      Gebruikers moeten gemakkelijk hulp kunnen vinden en feedback geven over hun ervaringen.

      Lees meer in onze brochure (PDF, 27.72 MB)

    • " "

  • Frustratiepunten van de gebruikers

    • Toegang tot de dienst

      Informatie bevindt zich meermaals op verschillende plaatsen.

      "Er zijn veel pagina's, .be, .gov - ik weet niet precies wie wat doet. Wat de informatie betreft, is het niet gemakkelijk."

      " "

    • Hulp vinden

      De hulp maakt het probleem soms ingewikkelder waardoor de gebruiker afhaakt.

      "Soms heb ik het gevoel dat websites gemaakt zijn voor mensen die weten waar ze wat moeten zoeken. Er is niet echt online hulp voor openbare diensten."

      " "

    • Vrees overkomen

      Er zijn veel factoren die de gebruikers stress kunnen bezorgen.

      "Nee, dat kan ik niet... Ik werk liever op de ouderwetse manier, computers kunnen elk moment crashen, we kunnen gehackt worden,... Ik heb er geen vertrouwen in."

      " "

  • Inclusieve ontwerpprincipes

    • " "

      Faciliteer de eerste stappen

      Wees gastvrij voor iedereen.

      • Zorg voor instructies bij de start
      • Maak de instructies engagerend in videoformaat
    • " "

      Voorzie opties

      Zorg ervoor dat er een keuze is voor elk type gebruiker.

      • Zorg voor verschillende ingangspunten voor dezelfde dienst
      • Maak keuzemogelijkheden expliciet
    • " "

      Stel gerust doorheen het proces

      Vertel mensen dat er rekening wordt gehouden met hun acties.

      • Pas automatische meldingen toe voor belangrijke boodschappen
      • Stuur samenvattende mails
    • " "

      Zorg voor coherentie tussen platformen

      Zorg voor een visuele herkenbaarheid die vertrouwd aanvoelt voor de gebruiker.

      • Pas de .be banner toe in het menu
      • Gebruik dezelfde grafische stijl op alle kanalen (e-mails, websites, sociale netwerken, ...)
    • " "

      Vereenvoudig het niveau van informatie

      Zorg voor een duidelijke en eenduidige boodschap.

      • Geef instructies één per één
      • Gebruik geen jargon
      • Gebruik korte zinnen
    • " "

      Faciliteer de navigatie

      Denk bij het ontwerpen aan de algemene samenhang tussen de diensten.

      • Integreer een gemakkelijke toegang tot andere diensten die ook relevant zijn voor de burger
      • Open externe links in een apart tabblad
  • Download de poster

    Download de volledige brochure

  • Inclusief ontwerpen voor overheidsdiensten, een te verkennen onderwerp en tools in ontwikkeling.

  • Laat je door anderen inspireren

    • Contact

    • Heb je een vraag over onze activiteiten of wil je meer weten over onze diensten?
      Wil je goede praktijken uitwisselen en je expertise delen met ons?

      Contacteer ons