Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Digitale inclusie verbeteren met connectoo

Publication date
14 oktober 2024

Met de digitalisering van administratieve diensten moeten we onze relatie met gebruikers, vooral digitaal kwetsbare groepen, herzien. Daarom lanceerden we in 2022 de opleidingen connectoo en connectoo+ om ambtenaren en digitale zorgverleners te ondersteunen bij het helpen van burgers in hun digitale processen.

Nu, twee jaar later, hebben we interviews gehouden met organisaties (gemeenten, federale diensten, digipunten...) die de opleiding hebben gevolgd.

De geïnterviewde organisaties gebruikten de opleiding als een instrument of een hefboom bij de implementatie van een strategie gericht op digitale inclusie. Hoe verliep dit concreet?

Inhoudstafel

  • Medewerkers aansporen om connectoo te volgen

    Wanneer connectoo bleek te beantwoorden aan de behoeften van de organisatie, moedigde de organisatie haar ambtenaren aan (of nodigde ze hen uit) om de connectoo-opleiding te volgen.

  • Het voordeel van connectoo is dat het mogelijk is om de opleiding zelfstandig te volgen tijdens dalmomenten, wat overeenstemt met de realiteit van baliemedewerker. Het is vaak erg ingewikkeld om de verschillende teams van zo'n afdeling tegelijkertijd samen te brengen om ze op te leiden. - Karen Viaene, medewerker participatie en procesbegeleiding bij de West-Vlaamse Intercommunale - WVI

  • Connectoo aanraden

    Sommige organisaties hebben (een deel van) hun ambtenaren aanbevolen om connectoo te volgen.

    • Een voorbeeld: in de gemeente Bertrix werden de ambtenaren sterk aangemoedigd door de burgemeester om connectoo te volgen, en ze stonden zelf bijzonder open voor het onderwerp en voor de opleiding. Heel wat mensen hebben zich aangemeld voor connectoo en de uitdaging wordt door iedereen bevestigd: 15 werknemers (van de 75/80 medewerkers van het gemeentebestuur) hebben tot nu toe hun connectoo-diploma behaald.

    • Daarnaast werd de opleiding door de West-Vlaamse Intercomunale (WVI) en 4 van haar gemeenten getest en unaniem goedgekeurd door een werkgroep met vertegenwoordigers van verschillende departementen van de 4 gemeenten, alvorens deze breder in te voeren.

  • Connectoo verplichten

    Sommigen hebben de opleiding verplicht in een testfase.

    • Bij het OCMW van Ath heeft de hiërarchie een doelgroep van vijf personen aangeduid om connectoo te volgen. Deze groep volgde de opleiding samen (elk op hun computer, elk aan hun eigen tempo, maar in dezelfde ruimte en op gemeenschappelijke momenten) en kon zo samen hun vaardigheden verbeteren. Dit format was bijzonder motiverend.

    • Andere organisaties hebben de opleiding op grote schaal verplicht, zoals de Federale Pensioendienst (SFPD).

  • De aanpak van de SFPD

    Samen met het Customer Experience-team ontwikkelde de SFPD een nota die in 2023 de connectoo-opleiding verplicht maakte voor alle ambtenaren die rechtstreeks contact hadden met burgers. Iedereen moet de opleiding volgen voor eind 2024. Zodra de nota werd goedgekeurd, werden webinars en infosessies georganiseerd om de opleiding bekend te maken.

    • De SFPD vroeg elke ambtenaar om zich voor de opleiding in te schrijven met het e-mailadres van de instelling om statistieken te kunnen opstellen.
    • Het aantal inschrijvingen blijft toenemen dankzij een intensieve interne communicatie (intranet).
    • De afdeling customer experience ontwikkelde een enquête om feedback te verzamelen van connectoo-gecertificeerde ambtenaren.
    • De connectoo-training is opgenomen in de trainingscatalogus voor nieuwe medewerkers en voor degenen die in direct contact staan met burgers.
    • De SFPD heeft binnen de organisatie een "connectoo" aanspreekpunt aangesteld, om vragen m.b.t .de opleiding te beantwoorden.

    Bij de SFPD bleek het belangrijk om helder en transparant te communiceren over de opleiding en de voordelen voor zowel de organisatie als de medewerkers. Ook het regelmatig updaten van het aantal inschrijvingen en het delen van getuigenissen in het Nederlands en Frans hielpen om het personeel te motiveren om deel te nemen.

  • formation

    Digitale vaardigheden van ambtenaren versterken met connectoo

  • De connectoo-opleiding toonde aan dat sommige ambtenaren moeite hadden met digitale technologie. Daarom hebben de geïnterviewde organisaties als eerste stap in hun strategie voor digitale inclusie ingezet op het ondersteunen en versterken van de digitale vaardigheden van hun eigen medewerkers.

    De burgemeester van de gemeente Bertrix moedigde de ambtenaren sterk aan om de opleiding te volgen omdat er ook intern hier en daar een digitale kloof kan ontstaan: "Er is een digitalisering van diensten en procedures aan de gang, dus we moeten alle betrokkenen ondersteunen, vooral degenen die in digitale moeilijkheden verkeren."

    Binnen de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) is er een diepgaande reflectie over digitale inclusie (er is bv. een enquête gehouden om de competenties van ambtenaren in kaart te brengen) en connectoo maakt deel uit van deze reflectie. Ook willen sommige afdelingen medewerkers aansporen om de opleiding te volgen.

    • In onze algemene focus nemen we ook onze eigen ambtenaren op, omdat die zelf slachtoffer van digitale uitsluiting kunnen worden. - Gemeente Etterbeek

    • Ik gebruik connectoo in eerste instantie om mijn eigen kennis en vaardigheden te verbeteren. - Julien Moureau, hoofd van Openbare Computerruimte EPN Verviers

    •  

       

  • icon - missing puzzle person piece hand (streamline)

    Van digitale inclusie een werkpunt maken om burgers beter te ondersteunen

  • De connectoo-opleiding wordt ook gebruikt als een belangrijk element in een strategie om ambtenaren te vormen op het gebied van digitale inclusie, of als een hulpmiddel om projecten over dit onderwerp te voeden.

  • In de gemeente Etterbeek is connectoo bijvoorbeeld een centraal punt van het actieplan voor digitale inclusie.

     

  • De initiatieven van de gemeente worden vaak genomen binnen één dienst, en met connectoo willen we dat naar het  van de gemeente tillen, of zelfs hoger. - Raphael Schmidt, Adjunct van de gemeentesecretaris, Gemeente Etterbeek

  • Het actieplan van de gemeente Etterbeek

    • connectoo beschikbaar maken voor alle werknemers
    • een lijst maken van (eerstelijns-)diensten, waar 90% van de ambtenaren connectoo+ moet volgen
    • burgers en leden van het gemeentebestuur met problemen doorverwijzen naar de Openbare Computerruimte (OCR) en een sharepoint van de gemeente ter beschikking stellen, met inhoud en/of connectoo-opleidingen die voor iedereen toegankelijk zijn
    • verbeteren/herontwerpen van de website volgens de aanbevelingen voor inclusief ontwerp en toegankelijkheid (toevoegen van tutorials, AI-bot enz.), aangegeven in connectoo
  • In andere organisaties wordt connectoo (volledig of gedeeltelijk) gebruikt als instrument binnen een groter project voor digitale inclusie.

  • Zo is bij het OCMW in Ath de problematiek van digitale inclusie steeds belangrijker geworden. Naast de vijf medewerkers die via connectoo worden opgeleid, wil het OCMW graag dat de hele dienst hierover gevormd wordt.

  • Het beschikbaar stellen van connectoo aan ambtenaren wordt ook gezien als een vorm van erkenning van de eerstelijnsambtenaren, die dagdagelijks te maken krijgen met technische en ethische kwesties. Deze erkenning verhoogt het welzijn op het werk op lange termijn. connectoo is, samen met andere opleidingen en acties, een echte stap in de richting van een uniforme e-inclusiestrategie - Karen Viaene, medewerker participatie en procesbegeleiding bij de West-Vlaamse Intercommunale - WVI

  • Ten slotte hebben sommige organisaties content uit connectoo gehaald om die intern of extern te gebruiken.

    • Intern wordt de content gebruikt om het bewustzijn bij ambtenaren te vergroten. Dit is het geval bij de RVA, waar het nationaal opleidingscentrum bezig is met het opzetten van een opleidingsprogramma met inhoud uit connectoo, om deze ter beschikking te stellen van hun trainers.

    • Extern wordt bepaalde informatie rechtstreeks ter beschikking gesteld van de burgers, zoals bij het EPN in Verviers (bv. informatie over federale aanvragen) of bij het OCMW in Ath (bv. informatie over online veiligheid).

  • Conclusie

    Of connectoo nu volledig of deels wordt gebruikt als opleidingsinstrument voor ambtenaren of om gebruikers te ondersteunen, we stellen vast dat de draagwijdte van digitale kwetsbaarheid en de noodzaak om te werken aan meer inclusie erkend worden.

  • Hoe inschrijven?

    De connectoo-opleiding is gratis beschikbaar op het federale e-Campus-platform.

    Ik schrijf me in

    Opgelet: ons e-Campus-platform maakt gebruik van CSAM, het beveiligde toegangsplatform voor overheidsdiensten. Je hebt je eID of itsme® nodig om in te loggen.

    • Contacteer ons

    • Wil je meer weten over het Expertisecentrum UX & Digitale Inclusie? Neem contact op met onze experts om je te ondersteunen bij je projecten.

      Contacteer ons

Deel dit artikel

Meer nieuws