Op 6 juni werd de verordening (EU) 2024/1610 van het Europees Parlement en de Raad van 14 mei 2024 tot wijziging van Verordening (EU) 2019/1242 wat betreft de aanscherping van de CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Deze verordening is op 1 juli 2024 in werking getreden.
Er wordt een artikel 3 sexies ingevoegd in de voormelde verordening van 2019, waarbij voor de plaatsing van overheidsopdrachten voor leveringen voor de aankoop, leasing, huur of huurkoop van nieuwe emissievrije stadsbussen, alsook overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten voor diensten die hoofdzakelijk betrekking hebben op het gebruik van dergelijke stadsbussen, voortaan verplicht worden gebruik te maken van meerdere gunningscriteria. Daarnaast moeten zij gebruik maken van tenminste twee van de onderstaande criteria als technische specificatie of als gunningscriterium, afhankelijk van de marktsituatie:
1° het aandeel van de producten van offertes die afkomstig zijn uit derde landen (dit criterium is in dat geval echter alleen van toepassing op producten van offertes die afkomstig zijn uit landen die geen partij zijn bij de GPA en die geen vrijhandelsovereenkomst met regels inzake overheidsopdrachten hebben gesloten met de Unie
2° de beschikbaarheid van essentiële reserveonderdelen
3° een verbintenis van de dat eventuele wijzigingen in de toeleveringsketen geen nadelige gevolgen zullen hebben voor de uitvoering van de opdracht
4° een certificaat of documentatie waaruit blijkt dat de organisatie van de toeleveringsketen van de inschrijver deze in staat stelt aan het leveringszekerheidsvereiste te voldoen
5° een milieuduurzaamheid die verder gaat dan de minimumvereisten die reeds zijn vastgesteld in de toepasselijke rechtshandelingen van de Europese Unie.
Als een van de eerste vier bovenstaande punten als gunningscriterium wordt aangewend, moet dit criterium een weging tussen 15 % en 40 % krijgen.