eBox overschrijdt de kaap van 3 miljoen consents!

groupe de jeunes assis sur sur une banquette et en train de consulter leur laptop ou smartphone - groep jongeren die op een bankje zitten en hun laptop of smartphone raadplegen
De FOD BOSA lanceerde eBox in 2018 om een vlottere en veiligere communicatie tussen overheidsdiensten en burgers toe te laten. In november 2021 telde eBox reeds meer dan 3 miljoen actieve consents! 

De FOD BOSA lanceerde eBox in 2018 om een vlottere en veiligere communicatie tussen overheidsdiensten en burgers toe te laten. In november 2021 telde eBox reeds meer dan 3 miljoen actieve consents! 

eBox, say what? 

Je kan eBox het best omschrijven als jouw digitale postbus voor overheidscommunicatie. Alle communicatie van de overheidsdiensten die op eBox aangesloten zijn (je vindt de volledige lijst hier) wordt in deze postbus gecentraliseerd. 

Als je eBox activeert, zullen deze overheidsdiensten je hun communicatie niet langer per brief, maar digitaal versturen. 

Hoe je de berichten in je digitale postbus leest, dat kies je zelf. Je kan gebruik maken van het My eBox portaal van de federale overheid, of je kan eBox ook koppelen via dienstverleners zoals Doccle, KBC Mobile, PCbanking of MOBILEbanking van bpost bank, Trusto of Mijn Burgerprofiel. Zo hoef je geen nieuwe tool te activeren indien je reeds gebruik maakt van één van deze toepassingen, handig toch?! 

Wanneer er een nieuw bericht beschikbaar is in je eBox, kan je verwittigd worden via e-mail. Hiervoor moet je tijdens het activatieproces, of na activatie in je persoonlijk profiel, je e-mailadres ingeven. Doe je dit niet, dan moet je op regelmatige basis zelf je eBox raadplegen om te kijken of er nieuwe berichten beschikbaar zijn.  

eBox, een succesverhaal! 

De coronapandemie heeft de reeds ingezette digitale transformatie de voorbije jaren in een stroomversnelling gebracht. Het aantal unieke gebruikers van eBox steeg in november 2021 naar 2 275 874! Dit wil zeggen dat bijna 1 op 4 Belgen boven de 18 jaar eBox reeds geactiveerd heeft!

Het aantal actieve consents (een actieve consent betekent dat een gebruiker zijn toestemming gegeven heeft aan één of meerdere aanbieders om eBox-berichten op te halenstijgt gestaag 

Waar eBox in november 2020 nog 1 455 257 actieve consents telde, is dit aantal in november 2021 meer dan verdubbeld naar 3 102 226. Zoals je kan zien zijn er heel wat gebruikers die kiezen om hun berichten via meerdere dienstverleners te ontvangenNiet enkel de burger koos volop voor eBox. Ook het aantal verzendende organisaties kende een boost. 

Momenteel stellen 223 organisaties hun berichten elektronisch ter beschikking, waar dit een jaar geleden slechts 82 organisaties waren. Deze evolutie toon aan dat (lokale) overheden hun digitale dienstverlening aan burgers volop optimaliseren. 

Al deze organisaties sturen ook steeds meer berichten via eBoxIn November 2021 werden er 1 567 131 berichten afgeleverd in een actieve eBoxeen stijging van maar liefst 48% ten opzichte van November 2020. In 2020 werden er in totaal bijna 6 miljoen berichten verstuurd.

Voor 2021 tellen we nu reeds meer dan 14 miljoen verzonden berichten.

eBox, nooit vanzelf geactiveerd 

Een goedkeuring om eBox te gebruiken, vereist een manuele handeling van de betrokken persoon. Een eBox wordt dus nooit “vanzelf” geactiveerd. We willen graag de puntje op de i zetten want de voorbije weken verschenen er berichten in de media en op sociale media over het automatisch activeren van de eBox na het downloaden van een coronapas of Covid Safe Ticket. Deze berichten kloppen niet. De burger dient steeds een goedkeuring te geven om de eBox te gebruiken. Die goedkeuring geldt voor alle verzenders die in eBox afleveren. De burger kan op elk moment die goedkeuring ook intrekken, mocht hij er de voorkeur aan geven om liever terug briefwisseling op papier te ontvangen. 

Hoe kun je weten of je je eBox geactiveerd hebt of niet?  

Ga naar CSAM, de toegangspoort tot de overheid. Meld je aan met je elektronische identiteitskaart, ITSME of een andere sleutel. Klik op 'Mijn toestemmingen'. Als je eBox actief is zie je bij één of meerdere van de eBoxplatformen de volgende boodschap staan: Je gaf toestemming aan “my e-box” om volgende informatie voor jou op te halen en aan te bieden via “my e-box”. Als je via meerdere platformen toestemming gaf om de eBox te gebruiken, zul je de boodschap zien staan bij die platformen. 

eBox, what’s next? 

De FOD BOSA blijft volop inzetten op de verdere uitrol van eBox. Een groot aantal gebruikers is immers dé hefboom om nog meer (lokale) overheidsdiensten aan boord te krijgen. Via het self-service portaal kunnen organisaties trouwens makkelijk zelf de stappen ondernemen om aan te sluiten op eBox.  

Ook op technisch gebied staat er nog veel op het programma. De mogelijkheid om te antwoorden op berichten is reeds aanwezig en zal verder geoptimaliseerd worden in de loop van 2022. De continue strijd tegen phishing berichten, die notificaties vanuit My e-box of andere aanbieders van eBox imiteren, blijft hoog op de agenda staan.

Meer info