Het voorbije jaar was cruciaal voor het Expertisecentrum UX en Digitale Inclusie van de FOD BOSA. In een context van razendsnelle digitale transitie hebben we ons team en aanbod uitgebreid. Zo zijn we nog beter in staat om uitmuntende methodologische ondersteuning te bieden aan overheidsdiensten die de burger centraal willen plaatsen in hun transformatie- en innovatieprocessen.
Inhoudstafel
-
2024 in cijfers
+1000
gebruikers geïnterviewd via veldonderzoek
+100
medewerkers die de opleiding service design volgden
83%
van de medewerkers die de connectoo-opleiding gevolgd hebben, voelen zich in staat om gebruikers te helpen met de belangrijkste federale applicaties
+250
uren aan coaching en consultancy met onze partners
-
Consultancy & coaching: begeleiding op maat
Sinds 2
018 stelt ons team een raamovereenkomst ter beschikking van onze federale partners om hen toegang te geven tot externe consultancy over user-centered design. Van een digitale strategie bij het ontwerp van applicatieprototypen tot gebruikersonderzoek; een raamovereenkomst geeft je toegang tot de diensten van allerlei experten die je verder kunnen helpen met verschillende digitale transformatieprojecten.
In 2024 werd ons aanbod uitgebreid met een nieuwe coaching-service. Deze wordt aangeboden door ons intern team dat voor de gelegenheid uitgebreid werd. Deze service is bedoeld om eender welk projectteam methodologische begeleiding te bieden bij de toepassing van best practices inzake UX en service design, en dit zonder budgettaire of administratieve beperkingen.
-
Enkele voorbeelden van onze consultancy en coaching
Een tevredenheidsenquête op de website van de FOD Volksgezondheid
Een needs analysis bij de professionals van Justitie in de zittingzalen voor het Openbaar Ministerie en het College van Hoven en Rechtbanken
FOD Financiën gebruikte ons Design System.
Uitvoeren van een Design Sprint in samenwerking met het Single Digital Gateway-team
-
Iason en Lucie hebben ons uitstekend begeleid. Zonder hun hulp en expertise was het me niet gelukt om een enquête op professionele wijze te organiseren en te evalueren. Ze hebben me van begin tot eind gesteund en ik heb heel wat van hen geleerd!
Maurien,
FOD Volksgezondheid -
-
Opleidingen & tools: bijleren en oefenen
Wil j
e gebruiksvriendelijker en inclusievere diensten aanbieden, maar weet je niet goed waar te beginnen? Zoek niet verder. Het Expertisecentrum UX en Digitale inclusie van de
FOD BOSA biedt een heel gamma aan praktische, gebruiksvriendelijke tools die samengebracht werden in het nieuwe Digital Playbook.In 2024 boden we een ruimer aanbod van toegankelijke en inspirerende opleidingen en tools om je te helpen met de eerste stappen.
-
Voorbeelden van onze opleidingen en tools
Ontdek het nieuwe Digital Playbook
Het Digital Playbook is een methodologische gids met een selectie van tools die geïnspireerd zijn op de best practices inzake UX en service design, bedoeld om federale overheden te helpen bij het ontwerpen van inclusieve, gebruiksvriendelijke en effectieve openbare diensten. Deze nieuwe, uitgebreide versie bevat relevante praktische fiches en modellen die geïllustreerd zijn met allerlei voorbeelden.
Een e-learning voor beginners
Wil je je stap voor stap vertrouwd maken met de methodologie?
Ontdek onze nieuwe e-learning:
De e-learning duurt ongeveer anderhalf uur en bevat allerlei filmpjes, interactieve modules en praktische tools.
Connectoo
In de e-learning connectoo hebben we een nieuwe tutorial van de MyGov-app toegevoegd en hebben we de bestaande tutorials over MyeBox, Mypension, MijnGezondheid, CSAM en Myminfin herwerkt zodat alle informatie up-to-date en gebruiksvriendelijk blijft.
-
Community & inspiratie: samen groeien
Ben
je op zoek naar ideeën om de gebruikerservaring te verbeteren? Wil je meer te weten komen over digitale inclusie en over de laatste nieuwtjes in dit gebied? In 2024 heeft ons team heel wat content gepubliceerd en inspirerende casestudy’s voorgesteld op diverse evenementen.
Ontdek hier al onze publicaties over casestudies
-
Voorbeelden van evenementen
Enkele van de evenementen waarop we in 2024 aanwezig waren:
-
En in 2025?
Samenwerken aan digitale overheidsdiensten voor iedereen
Kom op 12 juni 2025 naar de
FOD BOSA voor het evenement Digitaal & Burger Centraal, een dag waarbij op zoek gegaan wordt naar middelen om digitale overheidsdiensten toegankelijker en inclusiever te maken.Dompel je onder in inspirerende presentaties, interactieve workshops en waardevolle uitwisselingen om samen de gebruiksvriendelijke oplossingen van morgen te bedenken en te ontwerpen. Het wordt een niet te missen teamgerichte ervaring!
-
Contact
Wil je graag meer te weten komen over ons Expertisecentrum UX & Digitale Inclusie ? Contacteer hieronder onze experten om je te begeleiden met je project.