Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Centraal aanspreekpunt Vrij Verkeer van Niet-Persoonsgebonden Gegevens

De Verordening (EU) 2018/1807 betreffende een kader voor het vrije verkeer van niet-persoonsgebonden gegevens in de Europese Unie is sinds 28 mei 2019 van toepassing. Ze betekent een nieuwe stap voorwaarts in het wegnemen van alle onnodige belemmeringen voor het vrije verkeer van gegevens in de EU.

    • Deze Verordening heeft tot doel het vrije verkeer van gegevens, anders dan persoonsgegevens, binnen de Unie mogelijk te maken door regels vast te leggen met betrekking tot gegevenslokalisatievereisten, de beschikbaarheid van gegevens voor bevoegde autoriteiten en de portabiliteit van gegevens voor professionele gebruikers.

      De Verordening streeft ernaar om alle onrechtvaardigde gegevenslokalisatievereisten weg te nemen die vervat zitten in nationale wetgeving of administratieve praktijken en die zouden kunnen bemoeilijken of verhinderen dat niet-persoonsgebonden gegevens worden overgebracht naar het grondgebied van een andere lidstaat. In uitzonderlijke gevallen kunnen EU-landen echter nog steeds het verkeer van bepaalde gegevens beperken, maar alleen als dit gerechtvaardigd is op basis van openbare veiligheid.

      Gelet op het feit dat deze Verordening van toepassing is op niet-persoonsgebonden gegevens, is het belangrijk om te begrijpen wat het verschil tussen dit type gegevens en persoonsgegevens precies is.

    • Onder persoonsgegevens verstaan we alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare persoon. Persoonsgegevens vallen onder de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming, Verordening (EU) 2016/679 (“AVG”).

    • Niet-persoonsgebonden gegevenssets verwijzen naar:

      • Gegevens die geen betrekking hebben op een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, zoals geaggregeerde en geanonimiseerde gegevenssets die worden gebruikt voor bigdata-analyses, gegevens over precisielandbouw waarmee het gebruik van pesticiden en water kan worden gemonitord en geoptimaliseerd, en gegevens over de onderhoudsbehoeften van industriële machines, of gegevens over weersomstandigheden;
      • Gegevens die aanvankelijk persoonsgegevens waren, maar later zijn geanonimiseerd en op geen enkele manier kunnen worden gekoppeld aan een specifieke persoon.
    • Indien een gegevensset bestaat uit zowel persoonsgegevens als niet-persoonsgebonden gegevens is deze Verordening van toepassing op het deel niet-persoonsgebonden gegevens van de gegevensset.

      Echter, in veel gevallen zijn persoonsgegevens en niet-persoonsgebonden gegevens in een gegevensset onlosmakelijk met elkaar verbonden, zoals het geval is bij de belastinggegevens van een bedrijf, waarin de naam en het telefoonnummer van de directeur van het bedrijf worden vermeld. In de meeste gevallen van gemengde datasets, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, moet u zich houden aan de regels van de AVG.

      Hier vind je meer informatie over de Verordening 2018/1807 betreffende een kader voor het vrije verkeer van niet-persoonsgebonden gegevens.

    • Procedure voor samenwerking tussen de autoriteiten van de lidstaten

      De verordening bevat regels over gegevensdeling met bevoegde autoriteiten. Gegevens moeten beschikbaar worden gesteld als een bevoegde autoriteit een rechtmatige aanvraag indient om toegang te krijgen tot uw gegevens, zelfs als de gegevens in een ander EU-land worden beheerd of opgeslagen. Wat betreft het grensoverschrijdende aspect bevat de verordening een specifieke procedure voor samenwerking tussen autoriteiten in artikel 7.

      Wanneer een bevoegde autoriteit in de ene lidstaat assistentie aanvraagt van een andere lidstaat om toegang te krijgen tot gegevens op basis van deze verordening, kan zij via een aangewezen centraal aanspreekpunt een naar behoren gemotiveerd verzoek indienen bij het aangewezen centraal aanspreekpunt van de andere lidstaat. Dit verzoek moet een schriftelijke toelichting bevatten van de rechtvaardiging voor en rechtsgrondslag van de aanvraag van toegang tot de gegevens.

      Het centrale aanspreekpunt van de aangezochte lidstaat faciliteert de overdracht van het verzoek naar de relevante bevoegde autoriteit die in de aangezochte lidstaat.

      Om een doeltreffende samenwerking te waarborgen, verleent de autoriteit aan wie een verzoek is overgedragen, onverwijld bijstand in antwoord op een geformuleerd verzoek, of verstrekt informatie over moeilijkheden om het verzoek in te willigen, of over de redenen voor afwijzing ervan.

  • Centraal aanspreekpunt

    De Federale Overheidsdienst Beleid & Ondersteuning fungeert als nationaal centraal aanspreekpunt voor verzoeken om toegang tot gegevens op basis van de Verordening 2018/1807 en zal samenwerken met de centrale aanspreekpunten van andere lidstaten en de Commissie over de toepassing van deze verordening.

    De Federale Overheidsdienst Beleid & Ondersteuning verzendt data-aanvragen van bevoegde autoriteiten in andere EU-landen naar de relevante bevoegde autoriteiten in België.

    Neem contact met ons op