Implementeren van klachtenbeheer
Daar elke dag opnieuw de maatschappij, ondernemingen, instellingen en burgers op vrijwillige basis of verplicht gebruik van diensten of producten van je organisatie en zij recht hebben op een correcte, inclusieve en klantgerichte dienstverlening, is het evident dat klanten van je organisatie feedback geven over je product- en dienstverlening. We denken niet alleen aan suggesties, felicitaties maar ook aan een klacht.
Je organisatie dient in staat te zijn om klanten op te vangen die niet tevreden zijn. Klachtenmanagement kan hiervoor een werkbaar instrument zijn.
Door klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken van de klachten naar boven. Kortom, van klachten kan je organisatie leren en dan kan ze de nodige verbeteringen doorvoeren.
Op federaal niveau wordt het klachtenbeheer op uniforme wijze georganiseerd volgens een omzendbrief, waarbij de FOD BOSA als federaal coördinator optreedt.
Er bestaat ook een federaal netwerk klachtenmanagement, waarbij de klantencoördinatoren ervaringen en goede praktijken met hun collega’s uitwisselen.
Daarnaast werd er ook een partnership met actoren van de tweede lijn (de federale Ombudsman, de Ombudsdienst pensioenen, het Comité P, …) uitgewerkt.
Elk jaar worden heel wat indicatoren gemeten en deze kan je terugvinden op het infocenter van FOD BOSA . Je kan deze raadplegen en benchmarks uitvoeren.
Wil je als organisatie werken rond klachtenmanagement, dan dien je gebruik te maken van het klachtenlogo en de templates voor de klachtenfolder en klachtenaffiche.
Hoe kan het "klachtenmanagement" -logo worden gebruikt in overheidsinstellingen?
Wens je als organisatie naast klachtenbeheer ook werk te maken van een beheer rond suggesties en felicitaties, dan kan je natuurlijk dezelfde wijze van werken toepassen. Als FOD BOSA voorzien we alvast een specifiek logo hiervoor.
Communicatiemiddelen