Basisprincipes
Principes en beste praktijken inzake administratieve vereenvoudiging.
Principes en beste praktijken inzake administratieve vereenvoudiging.
verwijst naar alle stappen die worden genomen om de administratieve handelingen te vergemakkelijken en te vereenvoudigen die een bedrijf, organisatie of persoon moet vervullen om te voldoen aan de regels die door de autoriteiten worden opgelegd. Het gaat om:
Door het gemakkelijker en eenvoudiger maken van die administratieve handelingen dalen de lasten die eruit voortvloeien. Minder lasten betekent voor een onderneming minder tijd die moet besteed worden door werknemers, de ondernemer zelf of externe dienstverleners (bijvoorbeeld sociaal secretariaten, boekhouders, consultants ...) en dus minder loonkosten, vergoedingen en productiviteitsverlies. Ook voor de burger impliceert lastenvermindering tijdswinst.
Aan het begin van de legislatuur heeft de regering zich ertoe verbonden om de aanzienlijk te verminderen. Daarom werken verschillende partners op verschillende gebieden aan projecten voor administratieve vereenvoudiging.
Onze doelgroep is niet de overheid, maar de gebruikers van de overheid, d.w.z. burgers, bedrijven en verenigingen. We richten ons op hun behoeften.
De belangen van de gebruiker, of dat nu een ondernemer, een lid van een vereniging of een burger is, staan centraal bij de Dienst
Wij streven onder andere naar betere regelgeving, wat een cruciaal democratisch instrument is. Vereenvoudiging betekent niet noodzakelijk deregulering of digitalisering, maar vooral betere regelgeving.
De Dienst
De aanpak van de Dienst
In de regering De Croo I is de politiek verantwoordelijke voor
De Dienst
Wil je als overheidsdienst op een participatieve en oplossingsgerichte manier in dialoog gaan met de doelgroep en andere stakeholders? De Dienst