Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Peppol

  • Logo Peppol

    Peppol is een internationaal netwerk waarop bedrijven (en overheden) veilig en efficiënt elektronische transacties kunnen uitwisselen. Sterk beheer, standaardisatie, een globale aanpak en verregaande decentralisatie zijn de belangrijkste kenmerken. Dankzij deze kenmerken maakt Peppol het mogelijk dat elektronische facturering veralgemeend wordt. De hieruit voortvloeiende automatisering van de verwerking elimineert het grootste deel van het administratieve werk dat gepaard gaat met traditionele facturatie.

    • Doel

      Het doel van Peppol is om onbeperkte interoperabiliteit tussen organisaties te bereiken. Het is gebaseerd op het gecoördineerde gebruik van uniforme standaarden, protocollen en verplichtingen (ook wel “network governance” genoemd) door de IT-industrie. Peppol garandeert een efficiënte en veilige uitwisseling van elektronische documenten, ongeacht het systeem dat elke aangesloten organisatie gebruikt, en draagt zo bij aan de automatisering van administratieve processen.

    • Hoe werkt het?

      Peppol is een uitwisselingsnetwerk met 2 niveaus:

      1. in het centrum, de “backbone” en
      2. in de periferie, de gebruikersverbindingen.

      Door te werken in overeenstemming met gemeenschappelijke regels en standaarden vormen de dienstverleners samen deze “backbone”. Zolang ze echter de essentiële eisen van interoperabiliteit opnemen in de clausules die hen binden aan hun gebruikers, zijn deze operatoren vrij om de verbindingen van hun gebruikers naar eigen inzicht aan te passen. Dit systeem garandeert de universaliteit en onfeilbaarheid van documentuitwisselingen op het netwerk, terwijl het tegelijkertijd de flexibiliteit biedt die iedereen nodig heeft om zich bij het systeem aan te sluiten en de ontwikkeling van concurrerende en innovatieve diensten mogelijk maakt (geen “race naar de bodem”).

      De bovenvermelde regels en standaarden worden vastgelegd in een standaardovereenkomst, aangevuld met interne reglementen en werkprocedures. Door deze overeenkomst met een Peppol-autoriteit te ondertekenen, verbindt elke dienstverlener zich ertoe deze regels na te leven. Elke Peppol-autoriteit heeft zelf een identieke overeenkomst getekend met vzw openPeppol, die hier als centrale entiteit van de juridische structuur optreedt. 

      In de volgende secties worden de belangrijkste aspecten van dit systeem meer in detail beschreven.

    • Dimensies

      Peppol governance omvat de 4 essentiële dimensies van interoperabiliteit en integreert ze in een samenhangend geheel: organisatorisch, juridisch, semantisch en technisch

      • Organisatorisch

        Het nagestreefde doel vereist de deelname, raadpleging en coördinatie van een groot aantal verschillende en potentieel zeer heterogene entiteiten. De organisatorische dimensie identificeert 3 soorten entiteiten en definieert hun respectieve rollen en verantwoordelijkheden

        • Deelnemers (ook bekend als “eindgebruikers”) verzenden en ontvangen documenten (via gestandaardiseerde toegangspunten).
        • Dienstverleners leveren een of meer diensten aan deelnemers. De 2 belangrijkste diensten zijn
          • Peppol-toegangspunten, het equivalent van brievenbussen in de papieren wereld: ingangs- en uitgangspunten in het netwerk; en
          • Registers, die de informatie publiceren die nodig is om documenten te formatteren en ze door de “backbone” van het netwerk te leiden.
        • De autoriteiten zijn verantwoordelijk voor het promoten, verspreiden en monitoren van het juiste gebruik van het netwerk in hun respectievelijke jurisdicties.
        • Deze identificatie van entiteiten en hun rollen vormt de basis van het Peppol-model.
      • Juridisch

        Deze enorme groep heterogene entiteiten moet voldoende geharmoniseerd worden om in alle omstandigheden vruchtbare uitwisselingen mogelijk te maken.  Om dit te bereiken worden (a) in overleg standaardovereenkomsten opgesteld en (b) vervolgens ondertekend tussen de autoriteiten en de dienstverleners. Het is aan de dienstverleners om bepaalde clausules, die noodzakelijk zijn voor de interoperabiliteit, op te nemen in de contracten die ze afsluiten met hun eindgebruikers.

        Dit contractuele mechanisme (1°) is essentieel voor de goede interconnectie van de honderden tussenpersonen die nodig zijn om iedereen aan te sluiten, op transnationale en intersectorale schaal, en (2°) garandeert de rechtszekerheid van alle uitwisselingen van documenten door eindgebruikers. Het is dus het cement van de interoperabiliteit van het netwerk.

        Het sluiten van overeenkomsten met dienstverleners wordt toevertrouwd aan de overheid, die garandeert dat dit proces transparant, open en commercieel neutraal is. Om er zeker van te zijn dat nieuwe dienstverleners in staat zijn de gemeenschappelijke regels te volgen, omvat het proces een screening-/onderzoeksfase, uitgevoerd door de overheid.

      • Semantisch

        Deze interoperabiliteitslaag biedt beschrijvingen van inkoop- en verkoopprocessen en bijbehorende documenten (inclusief facturen) die voldoende duidelijk en nauwkeurig zijn om in de meeste gevallen geautomatiseerde verwerking mogelijk te maken.

        Deze beschrijvingen zijn over het algemeen gebaseerd op bestaande, open en bewezen standaarden.

        Eenvoudige regels die het gelijktijdige gebruik van verschillende standaarden mogelijk maken, completeren deze beschrijvingen. Hierdoor kunnen nationale en transnationale, sectorale en sectoroverstijgende standaarden naast elkaar bestaan op één gemeenschappelijk transmissienetwerk. Dit kenmerk maakt het mogelijk om de automatisering van de verwerking te combineren met de diversiteit van situaties. Dit is een van de sterkste punten van het systeem.

      • Technisch

        De technische dimensie vertaalt en vervolledigt, in de mate van het mogelijke, de normen, regels en verbintenissen die in de andere lagen worden behandeld en vastgelegd in een coherent en gestructureerd geheel van technische specificaties. Deze normen, regels en verbintenissen kunnen dus vlot worden geïmplementeerd door verschillende autonome operatoren.

  • openPeppol

    De vzw openPeppol verenigt de entiteiten die collectief verantwoordelijk zijn voor het beheer van het netwerk in een vereniging. Deze juridische entiteit biedt hen de structuur die ze nodig hebben om effectief, open en transparant samen te werken.

    Ze implementeert verschillende overlegorganen (raden voor het beheer van domeinveranderingen, coördinerende gemeenschapsvergaderingen) en besluitvormingsorganen (beheerscomité), en biedt logistieke ondersteuning aan de leden van de vereniging (Operations Office). Ze treedt ook op als centraal orgaan (Peppol Coordinating Authority) voor het ondertekenen van overeenkomsten met de Overheden. 

    Sinds 2018 wordt Peppol niet alleen in Europa, maar ook internationaal gebruikt. De openPeppol-vereniging heeft 650 leden in meer dan 50 landen. Dit is zowel een aanzienlijke als veelbelovende prestatie. De uitdagingen zijn even groot als de kansen. openPeppol is een eyeopener, een katalysator voor samenwerking, die het mogelijk maakt om bepaalde beperkingen te overwinnen die inherent zijn aan de manier waarop onze markten werken. Het gaat er niet om de concurrentie te belemmeren (die is noodzakelijk voor het innovatieproces en de toegankelijkheid van diensten), maar eerder om de juiste mix van samenwerking en concurrentie binnen markten te vinden.

    • Communities

      Omdat Peppol streeft naar globale, coherente en effectieve interoperabiliteit, moet een zeer breed scala aan thema's aan bod komen. Om dit te bereiken, werden verschillende communities geïdentificeerd. Elke communities is verantwoordelijk voor een specifiek aspect.

      Domain communities

      De domain communities behandelen de gedetailleerde aspecten van hun respectieve domeinen. Momenteel zijn er 4 hoofddomeinen:

      1. eDelivery: de infrastructuur voor de veilige verzending van elektronische documenten.
      2. PRA (Pre-award procurement): fases voorafgaand aan het sluiten van een contract: publicatie van aanbestedingen, verzamelen van offertes, selectie van leverancier.
      3. POA (Post-award procurement): fases na het afsluiten van een contract: verwerking van bestellingen, leveringen en facturen.
      4. CTC (Continuous Transaction Controls): rapportage van transacties aan de relevante autoriteiten, te beginnen met btw aan de belastingdienst.

      De bovenstaande gebieden worden als globaal beschreven. Dit betekent dat de regels, standaarden, verplichtingen en specificaties die hieronder vallen van toepassing zijn op het hele netwerk.

      Een Autoriteit kan ook een lokaal domein definiëren, d.w.z. een gebruik van het Peppol-netwerk binnen haar jurisdictie. Uiteraard is zij dan verantwoordelijk voor alle specifieke aspecten van dit lokale domein, aangezien het toepassingsgebied beperkt is tot haar eigen rechtsgebied. De Noorse Autoriteit heeft bijvoorbeeld een e-government domein gedefinieerd, met eigen normen, verplichtingen en specificaties. 

      Tot slot verwijst een domein in incubatie naar een gebruik van het netwerk dat is opgericht op initiatief van een bepaalde groep gebruikers, dienstverleners en overheden en dat wordt overgenomen door dit consortium, totdat het voldoende is uitgerijpt om er een wereldwijd domein van te maken en de verantwoordelijkheid over te dragen aan de vereniging. Momenteel zijn er twee incubatiegebieden: logistiek (het volgen van de levering van goederen en diensten) en B2B (specifieke scenario's voor commerciële uitwisselingen).

      Stakeholder communities

      Deze stakeholder communities zorgen voor de afstemming van stakeholders op basis van hun respectieve rollen (zie ook hierboven): deelnemers, dienstverleners en autoriteiten.

      Een regelmatige en duurzame interactie binnen elke stakeholdergemeenschap zorgt voor voldoende samenhang in de uitoefening van hun rollen. Zo blijft elke Peppol-autoriteit in de pas lopen met de andere, net als de dienstverleners.

      Als er verschillen zijn in de interpretatie van de rol, kunnen deze besproken worden op de regelmatige vergadering van de betrokken gemeenschap.

      Tenslotte dienen de vergaderingen van deze stakeholder communities om globale ontwikkelingen op een uniforme manier met alle leden van de gemeenschap te bespreken.

  • En in België?

    Sinds 1 januari 2016 heeft de FOD BOSA de rol van Belgische Peppol-autoriteit op zich genomen.

    Meer informatie over de Belgische Peppol-autoriteit

    Peppol wordt steeds meer geïntegreerd in het nationale digitaliseringsbeleid. Door Peppol als 'minimum' op te nemen in de regelgeving die de overgang naar e-facturatie voor zijn btw-plichtigen (1,2 miljoen entiteiten!) organiseert, staat België stevig aan de spits van dit type beleid. Deze ontwikkeling weerspiegelt ook de kwaliteit van het federale en interfederale overheidsbestuur. Ze is immers de bekroning van een lange periode van werk dat tussen 2014 en 2020 werd uitgevoerd in overleg met de gefedereerde entiteiten, in het bijzonder het Vlaamse Gewest, in het kader van overheidsopdrachten.

    Het is ook de vrucht van de samenwerking tussen BOSA en de FOD Financiën gedurende deze jaren, die het mogelijk heeft gemaakt om fiscale en digitale kwesties zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen ten voordele van bedrijven en administraties.

    Meer informatie over deze maatregelen op efactuur.belgium.be

    De volgende tabel geeft het volume weer van de documenten die Belgische entiteiten via Peppol ontvingen en verstuurden.

     

     

     

    Ga voor meer informatie naar peppol.org