Informatieveiligheidscomité (IVC)
Het Informatieveiligheidscomité (IVC) verstrekt machtigingen voor de elektronische uitwisseling van persoonsgegevens.
Het Informatieveiligheidscomité (IVC) verstrekt machtigingen voor de elektronische uitwisseling van persoonsgegevens.
Het Informatieveiligheidscomité bevat twee kamers: de kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid en de kamer Federale Overheid.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft de leden van de kamer federale overheid van het informatieveiligheidscomité op 25 januari 2024 benoemd voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.
Hoedanigheid |
Lid |
Plaatsvervanger |
Deskundige informatieveiligheid |
Michel Deneyer Voorzitter |
Bart Van Buitenen
|
Deskundige informatieveiligheid
|
Aurélie Van der Perre |
Gwenaëlle Detroux |
Deskundige elektronisch identiteitsbeheer |
Axel Legay Plaatsvervangend Voorzitter |
Jean Ramaekers
|
Deskundige financiële en fiscale aangelegenheden |
Daniël Haché |
Tom Cooreman |
In principe komt het IVC één keer per maand bijeen. Na afloop van de vergadering kan de bevoegde minister, als hij vaststelt dat een beraadslaging van het informatieveiligheidscomité niet in overeenstemming is met de bepalingen van de Kruispuntbankwet en van elke andere regelgeving tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer, binnen tien werkdagen volgend op de vergadering van het informatieveiligheidscomité op een gemotiveerde wijze en met inachtneming van de geldende wetgeving aan het informatieveiligheidscomité opleggen om de beraadslaging aan te passen op de punten die hij aangeeft. De beraadslagingen treden na deze termijn in werking, tenzij de bevoegde minister voor het verstrijken van deze termijn laat weten dat de beraadslaging niet moet worden aangepast. Na de inwerkingtreding van de beraadslagingen brengt het informatieveiligheidscomité verslag uit aan de Kamer van volksvertegenwoordigers en ter informatieve titel aan de Gegevensbeschermingsautoriteit.
De data van de vergaderingen voor 2024 zijn:
De behandeltermijn van een aanvraag hangt voornamelijk af van hoe duidelijk en volledig een aanvraag is. Er wordt naar gestreefd om een aanvraag te behandelen op de tweede zitting na het indienen ervan. Meer informatie vind je in het huishoudelijk reglement.
De mededeling van persoonsgegevens door instanties van de federale overheid (andere dan het Rijksregister) aan andere derden dan de instellingen van sociale zekerheid vereist slechts een beraadslaging van de kamer Federale Overheid, voor zover de verwerkingsverantwoordelijken van de meedelende instantie en de ontvangende instantie er niet in slagen een protocol te sluiten.
Ook als de meedelende of de ontvangende instantie om een beraadslaging verzoekt en de andere daarvan in kennis heeft gesteld, kan een aanvraag ingediend worden bij de kamer Federale Overheid. De kamer heeft bijgevolg slechts een residuaire bevoegdheid.
In dat geval moet in eerste instantie, in samenwerking met de verwerkingsverantwoordelijke en de functionaris voor gegevensbescherming van de betrokken partijen, overgegaan worden tot de redactie van een protocol. Slechts voor zover een protocol niet kan worden afgesloten, kan de machtigingsprocedure worden opgestart en een aanvraagformulier worden bekomen. Een machtigingsaanvraag moet hoe dan ook een opgave van reden van het niet-realiseren van een protocol bevatten, net zoals een omstandig gemotiveerd advies van de functionaris van de gegevensbescherming van elke betrokken partij.
De aanvragen voor een nieuwe beraadslaging of een wijziging van een bestaande beraadslaging moeten aan de hand van een aanvraagformulier (DOCX, 57.2 KB) worden opgesteld.
Meer informatie omtrent de toetreding tot een bestaande algemene machtiging vind je hier.
Je mag de aanvragen en bijlagen sturen naar ivc@mail.fgov.be of IVC_federalekamer@bosa.fgov.be.
Overeenkomstig de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, gewijzigd bij wet van 25 november 2018 houdende diverse bepalingen met betrekking tot het Rijksregister en de bevolkingsregisters, wordt de toegang tot de gegevens van het Rijksregister gemachtigd door de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken. Meer informatie over de procedure en het aanvraagformulier vind je hier.
Meer informatie over de kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid vind je hier.
De aanvragen voor elektronische gegevensuitwisselingen binnen de sectoren sociale zekerheid en gezondheid mag je versturen naar de kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid op het adres ivc@mail.fgov.be.