Marktprospectie
Voor je start met het opmaken van een bestek doe je een marktverkenning. Hoe en waarom je dat doet, lees je hier.
Voor je start met het opmaken van een bestek doe je een marktverkenning. Hoe en waarom je dat doet, lees je hier.
Vooraleer te starten met de opmaak van het bestek, moet de aanbestedende
overheid weten welke producten en diensten door de markt worden aangeboden.
Het heeft namelijk geen zin om in het bestek de producten of diensten op een
zodanige wijze te beschrijven zodat slechts enkele bedrijven of zelfs geen enkel
bedrijf een bod kan doen.
Zoals verder zal duidelijk worden moet de
de ambitie
hebben om de concurrentie een zo groot mogelijke kans te geven en alle bedrijven
die bij machte zijn om te voldoen aan de behoeften van de overheid, een gelijke
kans te bieden.
Om deze twee doelstellingen (die betrekking hebben op het concurrentie- en
gelijkheidsbeginsel) te kunnen verwezenlijken, moet de aanbestedende overheid
zorgen voor een gepaste transparantie naar de bedrijven toe, m.a.w. de bedrijven
moeten op de hoogte zijn van de behoeften en desiderata van de aanbestedende
overheid.
Om deze transparantie te kunnen verwezenlijken kan de aanbestedende overheid
contact opnemen met een aantal potentiële leveranciers of dienstverleners. Ze zal
dan aan deze bedrijven een duidelijk beeld (een transparant beeld) moeten geven
van haar behoeften die zij wenst in te vullen. Het zal er dus op de eerste plaats op
aan komen om aan de bedrijven een duidelijk en zo volledig mogelijk beeld te
geven van haar behoeften. Om dit te kunnen bereiken, is een persoonlijke dialoog
met de bedrijven het ideale instrument.
Bij het contacteren van bedrijven bestaat altijd het risico dat niet alle geïnteresseerde bedrijven gecontacteerd werden. Door het beperken van het
voorafgaand onderzoek tot een beperkte cluster van bedrijven, loopt een overheid het risico dat bij het opstellen van de voorschriften (administratieve en technische), ze enkel rekening houdt met het aanbod van de bedrijven uit het voorafgaand marktonderzoek.
Tijdens de gunningsprocedure kan het gebeuren dat potentiële bedrijven die perfect de behoeften van de overheid kunnen invullen, geen regelmatige offerte
kunnen indienen, omdat hun product of dienst dat/die zijn wensen aan te bieden,
niet overeenstemt met de technische voorschriften van het bestek. Deze werkwijze zet het gelijkheidsbeginsel en het concurrentiebeginsel op de helling.
Om deze valkuil te vermijden, kan de aanbestedende overheid haar desiderata
opnemen in een vooraankondiging. Deze vooraankondiging is niet meer dan een oproep tot bedrijven die, na lezing van de behoeften van de aanbestedende overheid, zich geroepen voelen om in dialoog te treden met de overheid met betrekking tot de administratieve en technische bepalingen die in het bestek zullen worden opgenomen. De vooraankondiging is dus geen inlichting over een opdracht waarvan de gunningsprocedure in de nabije toekomst zal worden opgestart.
De transparantie naar de bedrijven toe wordt geformaliseerd in een vooraankondiging die in het Bulletin der Aanbestedingen wordt gepubliceerd en eventueel ook in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Om je te helpen bij je marktconsultatie maakten we een praktische fiche marktconsultatie (PDF, 266.74 KB).