Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Model en doelstellingen

Het federaal aankoopmodel met betrekking tot leveringen en diensten werd vastgelegd in het KB van 22/12/2017. Dit model berust op drie pijlers en beoogt vier doelstellingen.

Van toepassing voor
Federale ambtenaren

Inhoudstafel

  • Drie pijlers

    Het federaal aankoopmodel berust op drie pijlers:

    • een sterk federaal aankoopoverleg dat de gemeenschappelijke behoeften van de verschillende federale entiteiten identificeert, coördineert en beslissingen neemt
    • centralisatie en professionalisering van het aankoopgebeuren binnen de federale overheidsdiensten. Het KB van 22/12/2017 maakt een onderscheid binnen de federale overheidsdiensten tussen de actieve en passieve deelnemers 
    • het dienstencentrum Procurement dat ondersteuning biedt aan de federale overheidsdiensten doorheen het volledige aankoopproces (juridische ondersteuning, tools & applicaties, operationele ondersteuning bij het gemeenschappelijk aankoopproces, …).

    Schematische voorstelling van het federaal aankoopmodel:

    Aankoopmodel

    Vier doelstellingen

    Het federaal aankoopmodel heeft vier doelstellingen:

    • het bekomen van effectiviteitswinsten door middel van homogenisering en standaardisatie van het federaal gemeenschappelijk aankoopproces
    • het implementeren van een efficiënt samenwerkingsmodel waardoor minder arbeidskrachten nodig zijn (efficiëntiewinsten)
    • de participatiegraad voor Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO) in de overheidsopdrachtenmarkt vergroten
    • het bevorderen van duurzaamheid van overheidsopdrachten voor diensten en leveringen in.
  • Contact

    Ben je federaal ambtenaar en heb je een vraag over het federaal aankoopbeleid?

    Contacteer ons

Regelgeving