Marktconsultatie voor overheidsopdrachten
Praktijkgids voor het consulteren van de markt voor overheidsopdrachten.
Praktijkgids voor het consulteren van de markt voor overheidsopdrachten.
Het komt erop aan op zoek te gaan naar de nodige informatie over de markt of het marktsegment, bestaande producten of diensten in kaart te brengen, mogelijke ondernemers/inschrijvers op te sporen en te oordelen of ze in staat zijn om te beantwoorden aan de behoefte(n) van de aanbestedende overheid. De consequentie van een dergelijke marktconsultatiefase is dat de aanbestedende overheid haar behoeften op voorhand dient te bepalen (“behoefte-uitdrukking”).
ARTIKEL 51 VAN DE WET VAN 17 JUNI 2016
“De aanbestedende overheid mag vóór het aanvatten van een plaatsingsprocedure marktconsultaties houden met het oog op de voorbereiding van de plaatsing van de opdracht, alsook om de ondernemers op de hoogte te brengen van haar plannen en eisen.
Met dit doel mag de aanbestedende overheid bijvoorbeeld het advies van onafhankelijke deskundigen private of publieke instellingen of van marktdeelnemers inwinnen of ontvangen.
De voorafgaande marktconsultaties mogen gebruikt worden bij de planning en het verloop van de plaatsingsprocedure, mits dit niet leidt tot een vervalsing van de mededinging en geen aanleiding geeft tot schending van de beginselen van non-discriminatie en transparantie.”
Marktconsultatie is dus toegestaan voor elk soort procedure.
Een overheidsopdracht is louter een middel en geen doelstelling op zich. Door een plaatsingsprocedure op te starten, wil een aanbestedende overheid leveringen aankopen bij een derde partij of wil ze een opdrachtnemer werken of diensten laten uitvoeren om in een behoefte te voorzien. Met een overheidsopdracht schaft een overheidsinstantie dus de middelen aan die nodig zijn voor het beheer en de uitvoering van haar taken van algemeen belang. Het is dan ook van cruciaal belang om in het bestek de juiste vragen te stellen aan de marktspelers en hen de juiste gegevens te verstrekken, zodat zij hun inschrijving zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de uitgedrukte behoefte(n).
Zes maanden tot een jaar vóór de publicatie van de opdracht, naargelang de complexiteit van de opdracht en steeds vóór de opmaak van het bestek.
Voor opdrachten van beperkte waarde kan enkele maanden voordat de offertes opgevraagd worden nog aan de marktconsultatie begonnen worden.
Verstrek zelf enkel informatie die wettelijk toegelaten is:
Informatie die je mag delen |
Informatie die je NIET mag delen |
---|---|
|
|
De organisatie gebruikte allerlei soorten omslagen in verschillende formaten en kleuren. De marktconsultatie (ontmoeting met verschillende ondernemers) bracht aan het licht dat de organisatie tot dan toe omslagformaten gebruikte die niet standaard zijn en dus duurder uitvallen. Maar eigenlijk heeft de organisatie die duurdere, speciale formaten helemaal niet nodig. De marktconsultatie stelde de organisatie dus in staat om rationeler.
De organisatie was van plan om werkkledij te kopen en had een studie gemaakt over de eigenschappen van de stoffen. Daaruit had ze eigenschappen afgeleid om de beste kwaliteit te krijgen voor elk criterium, meer bepaald de sterkte van de stof, het gewicht, de vuurvastheid, ... De technische bepalingen werden dus opgesteld om stoffen te bekomen die aan deze eisen beantwoorden. Maar na ontvangst van de offertes bleek de combinatie van de verschillende criteria onmogelijk, zodat er een heraanbesteding nodig was. Een laatste prospectieronde op het einde van de studie zou aangetoond hebben dat geen enkele marktspeler in staat is een stof aan te bieden die alle technische eisen met elkaar combineert.