Toegankelijkheid
Als federale overheid besteden we aandacht aan:
- Fysieke toegankelijkheid. De Regie der Gebouwen werkt continu aan de toegankelijkheid van de federale overheidsgebouwen. Lees hier hoe ze dit doen.
- Digitale toegankelijkheid. Ontdek de initiatieven van Digital Open, een project van BOSA rond digitale gebruikerservaring en Belgian Web Accessibility Office, het expertisecentrum dat overheden ondersteunt in webtoegankelijkheid.
Woon-werkverkeer
Heb je een handicap? Dan kan je als ambtenaar voor je woon-werk verkeer kiezen tussen:
- openbaar vervoer: als je dit vraagt, heb je recht op een eerste klas-abonnement als je bv. meer ruimte of een stille omgeving nodig hebt. Op aanvraag kan je meteen een eerste klas-abonnement krijgen of een compensatie in de vorm van een terugbetaling.
- eigen vervoer: een kilometervergoeding.
Wie komt hiervoor in aanmerking?
- je moet een geldig attest van handicap hebben.
- Je moet zelf aangeven bij jouw federale dienst welke van de twee opties je kiest. Je kan beiden niet combineren.
- In vele is het ook mogelijk om thuis te werken en het woon-werkverkeer te beperken. Je kan thuiswerk steeds combineren met bovenstaande mogelijkheden
Geldige attesten
- Een erkenning bij één van deze instanties:
- Agence pour une Vie de Qualité (AVIQ) - het vroegere AWIPH
- Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) – het vroegere Vlaams fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap
- Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB)
- Service public francophone bruxellois d'aide aux personnes handicapées (PHARE)
- Dienststelle für Selbstbestimmtes Leben
- Een attest van inkomensvervangende tegemoetkoming of een integratietegemoetkoming, op basis van de wet van 27 februari 1987 houdende tegemoetkomingen aan personen met een handicap.
- Een attest afgeleverd door de Algemene Directie Personen met een Handicap van de FOD Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en fiscale voordelen
- Een attest van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 66 % of hoger afgeleverd door Fedris of de bevoegde geneeskundige dienst in het kader van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector
- Een attest van een blijvende ongeschiktheid van 66 % of hoger naar aanleiding van een gerechtelijke beslissing.
- Een attest van invaliditeitserkenning afgeleverd door jouw verzekeringsinstelling of door het RIZIV.
- Een parkeerkaart voor personen met een handicap afgeleverd door de FOD Sociale Zekerheid.
- Een European Disability Card (Europese invaliditeitskaart), afgeleverd door een bevoegde instelling.