Geef je mening over onze website
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
De federale overheid wil een personeelsbeleid voeren dat mee evolueert met de veranderingen die ze doormaakt. Dankzij competentiemanagement is het mogelijk te preciseren welke competenties nodig zijn voor de uitoefening van functies. Hiermee ligt het aan de basis van de hr-processen binnen de overheid.
Het competentiemanagement laat toe duidelijk te preciseren welke competenties nodig zijn om de verschillende binnen de federale overheid uit te voeren, alsook de manier waarop deze competenties kunnen toegepast en ontwikkeld worden door de medewerkers.
Competentiemanagement vormt bijgevolg de basis voor de processen zoals rekrutering en selectie, integratie van nieuwe medewerkers, evaluatiecycli, kennismanagement, ... Deze ondersteunen de ontwikkeling van de organisatie en de individuen gedurende heel hun loopbaan.
Dit competentiemanagement wordt bij de federale overheid ondersteund door het '5+1-model', dat bestaat uit 5 groepen van generieke competenties en 1 groep van technische competenties.
De generieke competenties zijn in vijf groepen ingedeeld:
Vijf van die competenties zijn aangeduid als cruciaal en worden dus verwacht van elke medewerker van de federale overheid bij de uitoefening van zijn functie en de verwezenlijking van de missie en strategie van de organisatie: in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen. Het gaat om de zogenaamde kerncompetenties.
Al die competenties zijn terug te vinden in het competentiewoordenboek (PDF, 1.42 MB)van de federale overheid. Dat competentiewoordenboek definieert, op een eenduidige wijze, elk van de generieke competenties en hun dimensies en vermeldt de bijhorende gedragsindicatoren.
De technische competenties vertegenwoordigen alle theoretische en/of praktische kennis die nodig en voldoende zijn om een functie uit te oefenen.
De technische expertise is gestructureerd in twee grote rubrieken: 'Beroep' en 'Ondersteuning'.
Binnen de rubriek 'Beroep' zijn de technische competenties gegroepeerd die betrekking hebben op de reglementering, de vaardigheden, de methodologie en de context.
Binnen de rubriek 'Ondersteuning' zijn de technische competenties gegroepeerd die betrekking hebben op de kantoortoepassingen, software, materiaal, talen en schriftelijke en mondelinge communicatietechnieken.
Het competentiemanagement toelaat duidelijk te preciseren welke competenties nodig zijn om de verschillende functies binnen de federale overheid uit te voeren, alsook de manier waarop deze competenties kunnen toegepast en ontwikkeld worden door de medewerkers.
Het biedt op verschillende vlakken een meerwaarde: