Hospitalisatie- en aanvullende verzekeringen tot 31 december 2023
De hospitalisatieverzekering vergoedt de kosten voor hospitalisatie- en een reeks andere gezondheidszorgen voor jou en je gezinsleden.
De hospitalisatieverzekering vergoedt de kosten voor hospitalisatie- en een reeks andere gezondheidszorgen voor jou en je gezinsleden.
Het huidige contract voor de hospitalisatieverzekeringen dat afgesloten werd met AG Insurance sluit af op 31 december 2023. Het nieuwe contract voor de periode 2024-2029 werd afgesloten met ETHIAS NV en begint op 1 januari 2024.
Hou er rekening mee dat de terugbetaling meestal begrensd is per prestatie tot het drievoud van het bedrag van de wettelijke tegemoetkoming, dus 3 X RIZIV. Consulteer hiervoor de teruggave op de website van het RIZIV, want er is bv. geen wettelijke terugbetaling voor extractie van tanden tussen de leeftijd van 18 en 53 jaar.
De polis bevat de volgende nieuwigheden:
Kanker, leukemie, tuberculose, multiple sclerose, amyotrofe laterale sclerose, ziekte van Parkinson, difterie, kinderverlamming, cerebrospinale meningitis, pokken, brucellose, vlektyfus, paratyfus, tyfus, encefalitis, miltvuur, tetanus, cholera, ziekte van Hodgkin, aids, virushepatitis, roodvonk, suikerziekte, nieraandoeningen die dialyse vereisen, ziekte van Crohn, mucoviscidose, ziekte van Alzheimer, malaria, ziekte van Pompe, ziekte van Creutzfeldt- Jacob, progressieve spierdystrofie, Colitis Ulcerosa en ziekte van Hachimoto.
Voor hospitalisaties in België geldt het derdebetalersysteem 'medi-assistance'. Meld je hospitalisatie bij voorkeur vooraf.
Na de aangifte ontvang je snel een antwoord van AG Insurance: het dossier wordt onmiddellijk aanvaard of er wordt bijkomende informatie gevraagd om het dossier te vervolledigen.
Na aanvaarding van de ziekenhuisopname stuurt AG Insurance zowel naar jou en het ziekenhuis een bevestiging van de waarborgen, de aanvaarding en de derdebetalersregeling. Op dit document vind je ook alle informatie terug over je dossier en hoe andere kosten gelinkt aan deze ziekenhuisopname kunnen doorgestuurd worden.
Op de dag zelf ga je naar het ziekenhuis en is alle administratie in orde, je moet zelfs geen kaartje meer voorleggen. Het ziekenhuis werd al op de hoogte gebracht dat AG Insurance de factuur ten laste zal nemen. Het ziekenhuis kan in geen enkel geval nog een voorschot vragen.
Na de opname zal het ziekenhuis de factuur vervolgens automatisch naar AG Insurance sturen die de factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis betaalt. Je krijgt tot slot een schriftelijke bevestiging van deze betaling.
Je stuurt je onkosten bij voorkeur online of via de app AG Health door.
Je kan eventueel je aanvragen voor de terugbetaling van andere medische kosten per post onder gesloten en voldoende gefrankeerde omslag sturen naar:
AG Insurance
Beroepsgebonden verzekering hospitalisatie- gezondheidszorgen federale openbare diensten
Emile Jacqmainlaan 53
1000 Brussel
AG Insurance stelt een callcenter ter beschikking waarop verzekerden en potentiële verzekerden permanent (tijdens de kantooruren) en in hun eigen taal (Nederlands, Frans, Duits) terechtkunnen voor allerhande informatie m.b.t. contractvoorwaarden, aansluitingsmogelijkheden, overdraagbaarheid van contracten en polissen, betalingen van facturen en schadegevallen.
Je kan op verschillende manieren je persoonlijke gegevens wijzigen. Zorg ervoor dat je ook je sociale dienst op de hoogte brengt.
1. Op je individuele vervaldagbericht staat een link naar de website My Global Benefits. Op deze website kan je inloggen met de persoonlijke activatiecode die vermeld wordt op je vervaldagbericht.
Je kan op deze site een algemene vraag stellen en een wijziging doorgeven:
Je krijgt per e-mail automatisch een bevestiging op maat van de doorgegeven wijziging.
2. Via het wijzigingsdocument bij Formulieren
3. Telefonisch. Je vindt de contactgegevens onder 'Contact'.
4. Via de app AG Health
Voor sommige onderwerpen (bv. wijziging van de formule) betreft het een aanvraag tot wijziging. De beheerder vergelijkt de vraag met de mogelijkheden volgens het lastenboek.
Bij uitdiensttreding (bv. wegens einde contract of ontslag) worden de waarborgen en de premiebedragen door de werkgever stopgezet op 31 december van het lopende jaar.
Als je op dat ogenblik al minimum twee jaar een hospitalisatieverzekering hebt, kan je vrijwillig en op eigen kosten de verzekering bij AG Insurance verderzetten zonder medische formaliteiten en zonder wachttijden. Je moet daarvoor binnen drie maanden na de uitdiensttreding contact opnemen met AG Insurance.
Opgelet: de premie bij individuele verderzetting is niet dezelfde als de premie (basispremie of aanvullende premie) zoals vermeld in de polis van de collectieve hospitalisatieverzekering.
Aanvraag tot individuele verderzetting van de collectieve ziekteverzekering (bij ‘Formulieren’).
Bij pensionering kan je, zowel voor jezelf als voor je reeds aangesloten gezinsleden, de verzekering verderzetten. Je moet hiervoor wel binnen drie maanden na je pensionering het formulier Wijzigingsdocument invullen (onder 'Formulieren') en het bezorgen aan de sociale dienst of personeelsdienst van je organisatie.
Om de continuïteit van de dekking te garanderen, zal de verzekeraar een betalingsbericht sturen.
Bij het overlijden van de hoofdverzekerde of gepensioneerde nevenverzekerde kan de dekking verdergezet worden voor de reeds aangesloten gezinsleden.
Hiervoor moet de weduwe, weduwnaar of samenwonende binnen drie maanden volgend op de eerstvolgende vervaldag van de polis (1 januari van ieder jaar) het Wijzigingsdocument (bij 'Formulieren') bezorgen aan de sociale dienst of personeelsdienst van je organisatie.
Als de aanvraag op tijd gebeurt, kan de verzekeraar de aanvraag tot verderzetting niet weigeren. Om de continuïteit van de dekking te garanderen, zal de verzekeraar een betalingsbericht sturen.
Het contract voor de hospitalisatieverzekering tussen AG Insurance en de federale overheid loopt tot 31 december 2023.
Meer info vind je:
Voor correspondentie gebruik je bij voorkeur de website of de app AG Health , of je stuurt die naar:
AG Insurance
Beroepsgebonden verzekering hospitalisatie- gezondheidszorgen federale openbare diensten
Emile Jacqmainlaan 53
1000 Bussel
Alle info i.v.m. de melding van een schade (ambulante kosten, medische kosten, …), vind je stap voor stap uitgelegd op de site van My Global Benefits. Als je moeite hebt bij het invullen van één van deze documenten, of voor alle andere informatie, wend je je best tot de sociale dienst of de personeelsdienst van je organisatie.