Wijziging gezinstoestand
Geef een wijziging in je gezinstoestand tijdig (maximaal drie maanden na gebeurtenis) door via bosa@ethias.be of via het aansluitingsformulier als 'Wijziging in de gezinstoestand'.
Jaartarieven 2024
VERZEKERDEN
|
ZORGPLANNEN
|
Ambulant zorgplan
|
Plan Tandzorgen
|
A-tarief
Reeds bestaande verzekerde
|
Kind
(tot en met 24 jaar en gedomicilieerd bij hoofdverzekerde)
|
236,59
|
104,20
|
Volwassene
|
361,21
|
159,09
|
B-tarief
Nieuwe verzekerde
|
Kind
(tot en met 24 jaar en gedomicilieerd bij hoofdverzekerde)
|
249,05
|
109,69
|
Volwassene
|
380,22
|
167,46
|
In ‘de infobrochure 'Ambulante zorgen' vind je vanaf pagina 4 de voorwaarden van de twee mogelijke ambulante plannen:
Je kan kiezen tussen het Plan Tandzorg of het Plan ambulante zorgen (incl. tandzorgen). Deze website geeft enkel een samenvatting van de waarborgen, de volledige tekst vind je in de hogervermelde brochure.
Jaartarieven 2025
VERZEKERDEN
|
ZORGPLANNEN
|
Ambulant zorgplan
|
Plan Tandzorgen
|
A-tarief
Reeds bestaande verzekerde
|
Kind
(tot en met 24 jaar en gedomicilieerd bij hoofdverzekerde)
|
251,89
|
107,03
|
Volwassene
|
384,56
|
163,41
|
B-tarief
Nieuwe verzekerde
|
Kind
(tot en met 24 jaar en gedomicilieerd bij hoofdverzekerde)
|
265,15
|
112,67
|
Volwassene
|
404,80
|
172,01
|
In ‘de infobrochure 'Ambulante zorgen' vind je vanaf pagina 4 de voorwaarden van de twee mogelijke ambulante plannen:
Je kan kiezen tussen het Plan Tandzorg of het Plan ambulante zorgen (incl. tandzorgen). Deze website geeft enkel een samenvatting van de waarborgen, de volledige tekst vind je in de hogervermelde brochure.
Waarborgen en plafonds
Doel: terugbetaling van ambulante medische zorgen (ten belope van de plafonds afhankelijk van het gekozen plan, zie hieronder) die:
- curatief of diagnostisch zijn
- medisch noodzakelijk zijn
- verstrekt worden door een erkende zorgverstrekker
- voldoende beproefd zijn op therapeutisch vlak
- ten laste van de verzekerde blijven na aftrek van eventuele wettelijke of extralegale tussenkomsten.
De terugbetaling gebeurt aan 80% van de kosten ten laste van de verzekerde tot een globaal plafond van 1.250,00 euro* per persoon per kalenderjaar. Behalve de kosten voor homeopathie, osteopathie, acupunctuur en chiropraxie, deze zijn verzekerd tot 50% van het bedrag ten laste van de verzekerde.
Sommige kosten zijn uitgesloten voor beide ambulante plannen. Voor een detail van deze kosten raden wij je aan het punt ‘Zijn uitgesloten van tussenkomst’ te bekijken in de brochure (PDF, 128.43 KB).
Orthodontische behandelingen waarvoor het behandelplan al werd goedgekeurd door AG (vóór 2024)
Voor orthodontie voorziet het 'plan tandzorgen van Ethias' in een bijdrage tot 80% van het bedrag dat ten laste blijft van de patiënt, met een globale bijdragelimiet van 1.250,00 euro per jaar en per lid.
Om het dossier te openen, moet je naar Ethias sturen:
- het volledige orthodontische behandelplan, inclusief een diagnose van de pathologie en een beschrijving van de geplande behandeling
- een gedetailleerde prijsopgave
- een kopie van het dossier dat naar AG werd gestuurd.
Ethias betaalt de bezoeken of apparaten vanaf 2024.
Let op: als de kosten van een controlebezoek in 2024 een uitgestelde betaling omvat (bvb bij gespreide betaling) voor een orthodontisch apparaat dat vóór 31 december 2023 is geplaatst, blijft AG Insurance verantwoordelijk om de kosten van dit apparaat te dekken.
Wat doen wanneer beide verzekeraars weigeren terug te betalen?
Indien de Orthodontist verschillende behandelingen heeft uitgevoerd (zowel in 2023, als in 2024) is het belangrijk om de kosten te kunnen opdelen voor de vorige dienstverlener (AG) en de nieuwe dienstverlener (Ethias). Je dient hiervoor een attest op te sturen van de orthodontist met vermelding van de datum waarop één of meerdere apparaten werden geplaatst alsook de totale prijs van elk apparaat. Je dient eveneens een attest van de mutualiteit met vermelding van het bedrag van de wettelijke en aanvullende bijdrage voor dit (of deze) appara(a)t(en) (of anders een attest van geen tussenkomst) te bezorgen.
Specifieke plafonds per gekozen plan
Waarborgen Plan Tandzorgen
|
Soort zorg
|
Plafonds
|
Consultaties bij tandarts, dentale radiografieën, preventieve en conservatieve tandheelkundige behandelingen, tandextracties, parodontische behandelingen
|
80 %
|
Orthodontische behandelingen (op voorwaarde dat het behandelplan op voorhand ter goedkeuring aan Ethias wordt voorgelegd)
|
80 %
|
Tandprotheses incl. kronen, bruggen, tandimplantaten (op voorwaarde dat deze behandeling op voorhand ter goedkeuring aan Ethias wordt voorgelegd)
|
80 %
|
Waarborgen Ambulant Zorgplan
De vrijstelling bedraagt 75,00 euro per persoon per kalenderjaar.
Soort zorg
|
Plafonds
|
Consultaties bij tandarts, dentale radiografieën, preventieve en conservatieve tandheelkundige behandelingen, tandextracties, parodontische behandelingen
|
80 %
|
Orthodontische behandelingen (op voorwaarde dat het behandelplan op voorhand ter goedkeuring aan Ethias wordt voorgelegd)
|
80 %
|
Tandprotheses incl. kronen, bruggen, tandimplantaten (op voorwaarde dat deze behandeling op voorhand ter goedkeuring aan Ethias wordt voorgelegd)
|
80 %
|
Medische consultaties excl. homeopatische behandelingen, acupunctuur, osteopathie, chiropraxie
|
80 %
|
Homeopatische behandelingen, acupunctuur, osteopathie, chiropraxie
|
50 %
|
Radiologische onderzoeken en laboratoriumonderzoeken
|
80 %
|
Paramedische verzorging voorgeschreven door een geneesheer zoals verpleging, kinesitherapie, fysiotherapie
|
80 %
|
Paramedische verzorging voorgeschreven door een geneesheer en op voorhand ter goedkeuring voorgelegd aan Ethias zoals diëtist, podologie, logopedie, psycholoog
|
80 %
|
Geneesmiddelen voorgeschreven door een geneesheer
|
80 %
|
Homeopathische middelen voorgeschreven door een geneesheer
|
50 %
|
Medische protheses, kunstledematen, medische hulpmiddelen en medische materiaal met uitsluiting van alle producten die ook in een niet-medische handel kunnen gekocht worden
|
80 %
|
Brilglazen, contactlenzen (voor zover de vervanging medisch noodzakelijk is, bij dioptrie-wijziging)
|
80 %
|
Brilmontuur
|
Max. 100.00 €
|
Hoorapparaten
|
80 %
|
*Bij een laattijdige aansluiting (na 31/3/2024 of na meer dan drie maanden na het in dienst treden van de actieve medewerker of na meer dan drie maanden na de wijziging van een gezinssamenstelling voor de gezinsleden) wordt een bijkomend plafond toegepast van 250.00 € het eerste jaar van aansluiting en van 500.00 € het tweede jaar. Dit bijkomend plafond zal van toepassing zijn voor de kosten van brilglazen, parodontologie, orthodontie en tandprotheses.
Praktisch
Hoe kan ik mijn kosten indienen? Bekijk het schema (PDF, 729.98 KB).
- Je stuurt je onkosten bij voorkeur via onze klantenzone door (eenvoudig, snel en beveiligd).
Maak je account aan op www.ethias.be/klantenzone
- Je kan ook mailen naar schadebeheer@ethias.be met je dossiernummer in het onderwerp van je mail. Vergeet niet je bankrekeningnummer mee te delen in je mail.
- Een zending per post kan ook nog als het niet anders kan. Stuur je volledige bewijsstukken van je uitgaven samen met je bankrekeningnummer en je dossiernummer naar:
- Ethias dienst Gezondheidszorg
BP 10037
1070 Brussel.
Een zending met de post heeft uiteraard een langere verwerkingsduur dan een digitale zending.
Wist je dat...
- je als hoofdverzekerde (titularis) een account kan aanmaken in de klantenzone via de website www.ethias.be/klantenzone voor heel je gezin. Dat kan via je persoonsgegevens (ASSURCARDnummer + dossiernummer), met je identiteitskaart of met Itsme.
- je dit ook kan doen via de Ethias-app
- je je kosten kan uploaden, de waarborgen kan raadplegen, de afrekeningen samen met je stavingsstukken kan herbekijken in de klantenzone
- je ons de bewijsstukken van je geneeskundige verzorging die je in de Helena-app ontvangt, van daaruit rechtstreeks aan Ethias kan bezorgen
- als je een probleem of andere vragen hebt, je Ethias telefonisch kan bereiken op het nummer 011/28.27.60 (op werkdagen van 8u-17u).
Contact
- Bekijk de lijst met aangesloten organisaties (intekenaars) en zoek of jouw organisatie erbij zit. Je vindt er ook het contactmailadres van jouw organisatie voor alle vragen
- Je kan je dossier opvolgen, kosten uploaden en je waarborgen bekijken in je klantenzone.
- Voor aansluiting, wijziging of afsluiten: bosa@ethias.be
- Voor vragen die je niet terugvindt in de klantenzone over een lopend dossier
- kan je mailen naar schadebeheer@ethias.be (vermeld steeds je dossiernummer of het ASSURCARDnummer in het onderwerp van je mail)
- of telefoneren naar (tussen 8u-17u):
- voor Nederlandstaligen en Engelstaligen: 011 28 27 60
- voor Franstaligen en Duitstaligen: 04 220 33 01