Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Arbeidshygiëne

Arbeidshygiëne is het domein van het welzijn op het werk dat gericht is op het beheren (identificeren, beoordelen, controleren, helpen te beheersen door middel van preventieve maatregelen),  van de risico's van chemische, fysische en biologische agentia op het werk om de gezondheid van werknemers te beschermen tegen en het voorkomen van schadelijke effecten (ziekten, enz.) op de gezondheid op lange en korte termijn.

In dagdagelijkse taal omvatten deze risico's bijvoorbeeld alles wat te maken heeft met chemicaliën, virussen, schimmel, temperatuur en luchtvochtigheid, lawaai, trillingen, verlichting, binnenluchtkwaliteit, elektromagnetische velden, enz.

Een van de taken van de hygiënist is om de werkgever te helpen het risico op te sporen en te bepalen.

Heb je last van klachten zoals misselijkheid, duizeligheid, enz. en denk je dat dit verband houdt met je werkomgeving of met een product dat je tijdens je werkdag hanteert?

Neem dan contact op met uw preventieadviseur of arbeidsarts. De contactgegevens zijn te vinden op je intranet of in je arbeidsreglement. Zij beoordelen of het bezoek van een hygiënist om metingen uit te voeren of een advies te geven nodig is.

 

Meer info

Op de website van de FOD WASO

International Ergonomics Association 

Regelgeving

Wet van 4 augustus 1996

Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk Gecoördineerde versie (Justel)