Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Arbeidsveiligheid

Erop toezien dat het werk in alle veiligheid wordt uitgevoerd, zonder schade voor de gezondheid, is één van de grootste verplichtingen van elke werkgever ten aanzien van zijn werknemers.

Het gaat dan ondermeer om de preventie van arbeidsongevallen, EHBO en brandveiligheid.

Van toepassing voor
Federale ambtenaren

Inhoudstafel

Over welke materies gaat het?

Veiligheid op het werk is op die manier één van de zes domeinen van het welzijn op het werk. Arbeidsveiligheid gaat onder andere over:

  • Noodplanning
  • Evacuatie van de gebouwen
  • Brandbestrijding
  • Preventie van arbeidsongevallen
  • Beheer van het elektriciteitsrisico
  • Beheer van de asbestproblematiek
  • Veiligheid van de machines tijdens hun aankoop en hun gebruik
  • Uitrusting en werkinstrumenten die ter beschikking worden gesteld
  • Beheer van de werkzaamheden van derde ondernemingen
  • Controle van de liften en de hijsinstallaties
  • Gestockeerde en/of behandelde producten
  • Individuele en collectieve beschermingsuitrusting

Arbeidsongevallen

Zie aparte pagina

Preventie

Om arbeidsongevallen te voorkomen, zijn veiligheid en gezondheid op het werk streng gereglementeerd. De preventie van arbeidsongevallen speelt dan ook een belangrijke rol in het welzijnsbeleid van de federale overheid. Met behulp van een risicoanalyse worden eventuele risico’s voor de personeelsleden opgespoord, waarna de organisatie de gepaste preventiemaatregelen kan nemen. Verder inspecteert de preventieadviseur de gebouwen en houdt hij de data van de technische controles, bijvoorbeeld van de liften, nauwkeurig bij. 

Ook jij werkt mee aan de arbeidsveiligheid op je werk: risico’s op de juiste manier benaderen, veiligheidsinstructies toepassen, … Je werkgever is dan ook verplicht om je te informeren over de risico’s op je werkplek en om je op te leiden zodat je de veiligheidsinstructies juist kan interpreteren. Als je trouwens iets gevaarlijks ziet op de werkvloer, dan ben je verplicht om dit te melden aan je werkgever!

De preventieadviseur - Veiligheid

De taak van de preventieadviseur veiligheid bestaat erin de werkgever te adviseren in het kader van zijn preventiebeleid. 

Elke organisatie met meer dan 20 werknemers moet een preventieadviseur hebben, het en de risicoclassificatie van het bedrijf bepalen het vereiste opleidingsniveau. ( III : bewijs van deelname van het volgen van de opleiding aan een erkende opleidingsinstelling, niveau II : bewijs van slagen voor de opleiding aan een erkende opleidingsinstelling, niveau I succesvolle voltooiing van een universitair certificaat).

De preventieadviseur veiligheid wordt in zijn taak altijd ondersteund en begeleid, afhankelijk van de behoeften, door een multidisciplinair team (preventieadviseur arbeidsarts, preventieadviseur psychosociale aspecten, ergonomie, hygiëne). Samen behandelen ze de 7 domeinen van welzijn op het werk (arbeidsveiligheid, gezondheid op het werk, psychosociale aspecten op het werk, ergonomie, arbeidshygiëne,  verfraaiing van de werkplek, invloed van het milieu op het welzijn op het werk).

Dit team bestaat uit:

  • de eigen organisatie (Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk - IDPBW)
  • de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk voor de federale diensten van Empreva
  • een externe preventiedienst (Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk - EDPBW)

Eerste hulp bij ongevallen (EHBO)

Je werkgever moet voor correcte en efficiënte eerstehulpverlening zorgen bij een arbeidsongeval op de werkvloer of wanneer iemand zich onwel voelt.  Enkele praktische verplichtingen:

  • er moet een behoorlijk EHBO-lokaal beschikbaar zijn
  • afhankelijk van het aantal personeelsleden moet er een hulpapotheek of één of meer hulpdozen zijn op de werkvloer
  • er moet een eerstehulpverlener opgeleid worden

Uiteraard is hij ook verplicht om je te informeren waar het lokaal en de dozen zich bevinden, en over wie er is aangesteld om de eerste hulp te verlenen. 

Indien deze informatie niet beschikbaar is, meld dit dan aan je preventieadviseur!

Meer over EHBO op het werk (FOD Werkgelegenheid)

Brandveiligheid

Je werkgever is verplicht om maatregelen te nemen die nodig zijn om brand te voorkomen, en maatregelen te voorzien die genomen moeten worden bij brand (nooduitgangen, vluchtweg, brandbestrijdingsmiddelen…). 

Bovendien is hij verplicht om je te informeren waar de  bestrijdingsmiddelen zich bevinden. Elk jaar moet er minstens één evacuatieoefening gehouden worden. 

Zorg dat je de verschillende nooduitgangen en verzamelplaats(en) kent!

Meer over brandveiligheid op het werk (FOD Werkgelegenheid)