Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

De basisprincipes van service design

De burgers van vandaag verwachten dat overheidsdiensten toegankelijker, efficiënter en meer gericht zijn op hun eigen noden. Service design maakt het mogelijk om de interactie tussen gebruikers en de overheid te herevalueren en te verbeteren, door elk moment van contact te optimaliseren voor een vlottere, menselijkere ervaring.  

Tijdens deze training maak je kennis met de principes, tools en methodologieën die nodig zijn om innovatieve, inclusieve en gebruikersgerichte overheidsdiensten te ontwerpen, afgestemd op de werkelijke noden van je gebruikers

  • Pluspunten

    Aan het einde van deze training zal je in staat zijn om:

    • te begrijpen wat service design is en hoe het je kan helpen om je diensten gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken,  
    • te leren wat de basisconcepten en methoden van service design zijn, 
    • te weten welke methoden je kunt toepassen om diensten voor je eindgebruikers te ontwerpen of te verbeteren. 

    Het is belangrijk om op te merken dat service design niet alleen van toepassing is op diensten voor burgers, maar ook binnen de verschillende diensten van een administratie. Of je nu werkt aan interne processen, werktools of afdelingsinteracties, met deze methode kun je de ervaring van je klanten en gebruikers optimaliseren

  • Voor wie?

    Het is niet nodig om creatief of een designer te zijn om service design te beoefenen, integendeel! Deze training is voor iedereen

    Of je nu projectmanager, afdelingshoofd, communicatieprofessional, app-ontwerper, dossierbeheerder of verantwoordelijk bent voor interne processen, deze training is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het leveren van een dienst aan een gebruiker. Dat kan zowel binnen een dienst zijn of in een dienst die burgers raadplegen. 

  • Op het programma

    Hieronder vind je een overzicht van de inhoud van onze e-learning over de Basisprincipes van Service Design: 

    1. Introductie: Wat is service design? 
    2. Starten: Hoe begin je met service design? 
    3. Analyseren: Hoe kan je de noden van je gebruikers begrijpen? 
    4. Ontwerpen: Hoe kan je een service designproject opstellen? 
    5. Implementeren: Hoe kan je service design in de praktijk brengen? 

    Elke les begint met een korte video met een coach, gevolgd door interactieve inhoud zodat je de inhoud op een aangename manier kan ontdekken. 

  • Een voorsmaakje

    Ontdek hier enkele fragmenten van de e-learning om een idee te krijgen van de inhoud.

     

  • Meer lezen

    Hieronder vind je meer middelen die worden aangeboden door het Expertisecentrum UX en Digitale Inclusie van de BOSA: 

  • Practical information

    Duur: ongeveer 1u30

    Plaats: online

    Deze e-learning opleiding bestaat uit vijf lessen die in totaal ongeveer 1,5 uur in beslag nemen.

    Je kunt de e-learning op je eigen tempo volgen. Er is geen eindtoets en geen certificaat verbonden aan de training. 

    Code

    Contact

    Heb je vragen?

    Contacteer ons