Authentiek en menswaardig leiderschap
Wanneer een overheidsdienst of organisatie wordt bekeken vanuit het perspectief van een beheersbare machine, moet je als manager leren navigeren binnen ingewikkelde systemen, structuren, procedures, taken en rollen om de gewenste efficiëntie en resultaten te bekomen. In het verleden zijn vele inspanningen geleverd om goede managementpraktijken binnen de federale overheid te implementeren.
Goed management is natuurlijk een belangrijke zaak, maar goed leiderschap is essentieel. Leiderschap creëert en verandert net de organisatiecultuur, daar waar management opereert binnen een bestaande organisatiecultuur.
Mindful aanvoelen, oplossingsgericht 'actief' leren dialogeren in de diepte: oplossen van echte problemen in realtime (onmiddellijke overdracht + onmiddellijk rendement voor de organisatie).
Goed leiderschap heeft een cruciale stichtende voorbeeldfunctie (be the change) voor deze gewenste overheidscultuur en richt zich dus ook op de intrinsieke menselijke waardigheid, motivatie, co-creativiteit en verantwoordelijkheidszin. Hiervoor moet de leidinggevende zich bewust zijn van en verantwoord omgaan met minder tastbare en direct beheersbare organisatieaspecten: intrinsieke motivatie, beleving, vitaliteit, welzijn, waarden, visie, passie… Kortom: ze moeten werken op bewustzijn en cultuur.
Authentieke en menswaardige leiders inspireren, motiveren en ontwikkelen de medewerkers en geven ook vertrouwen en ‘goesting’ om samen hun engagement waar te maken.
Mindfulness based aanpak
Zelfdeterminatiepedagogiek (theorie): stimulering van diepe intrinsieke motivatie, integratie en overdracht die de internaliseringsprocessen verbetert door relationele leeromstandigheden te installeren (zie kompas); mindfulness, aspiratie, autonomie en vrijheid van keuze, peerleren, authenticiteit, ...
Mindfulness-based meditatietechnieken, diepte-inzicht-dialoog, theorie-U, oplossingsgerichte coaching, constellatie, individuele coaching, peercoaching, interactiedrama, kunst, wandeling in de natuur.
Peer learning
De deelnemers leren vooral van elkaar. Door kennis, knowhow, ideeën, ervaringen en feedback te delen, geraak je geïnspireerd en gemotiveerd. Dat proces verhoogt de innovatie.
Deelnemers zijn verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en dat van hun trajectgenoten binnen de leergroep, ze zijn actief betrokken (co-creatie, input geven en feedback geven).
Werken aan diepe-attitudes, overtuigingen en deelnemers aanmoedigen om hun eigen 'authentieke swing' te ontwikkelen door hun aandacht te verdiepen, hun goede intentie te doen ontwaken en op hun intuïtie te vertrouwen met een absoluut minimale inzet van hulpmiddelen, technieken of abstracte beeldvorming (als je geen punt hebt... gebruik dan een PowerPoint): mindfulness (zelfbewustzijn en bewustzijn van de andere, compassie, zelfvertrouwen), leiderschap (soft skills, verbindende communicatie, oplossingsgerichte coaching, feedbackvaardigheden ontwikkelen), netwerken en bouwen aan gemeenschap (community-building).
Flexibel traject
Minimale structuur en ad hoc planning met empowerment voor de groep, flexibiliteit om nieuwe problemen of uitdagingen aan te voelen en prototypes van oplossingen te verkennen
Na het traject: netwerk voor alumni en netwerk voor aspirant begeleiders
Na het traject krijg je een uitnodiging voor het netwerk van alumni van In Vivo-trajecten. Door aan de netwerkdagen deel te nemen blijf je nieuwe vaardigheden en inzichten activeren en kan je ervaringen delen met anderen.