Elk traject van elke groep is als volgt opgebouwd:
- 1 groepsdag met als thema ’jezelf ontdekken rond het thema leiderschap’
- intakegesprek
- 11 trajectdagen
- 1 dag met als thema welzijn en de juridische aspecten ervan
- outtakegesprek
Het traject bestaat dus uit 13 dagen, verspreid over ongeveer 1 jaar. Er is 1 trajectdag per maand (met uitzondering van de schoolvakanties).
Dag 1
De 1e dag van de cursus is een groepsdag: alle Franstalige en Nederlandstalige deelnemers komen samen voor een dag van presentatie, reflectie, netwerken en co-creatie rond het thema leiderschap.
De deelnemers worden dan verdeeld in eentalige leergroepen van maximaal 15 deelnemers. Deelnemers van dezelfde organisatie worden idealiter in verschillende groepen verdeeld.
Het intakegesprek
Je wordt samen met je leidinggevende uitgenodigd voor een intakegesprek van ongeveer 1,5 uur met een trajectbegeleider.
Jij en je leidinggevende bereiden het intakegesprek voor aan de hand van een vragenlijst over jouw rol en functioneren als leidinggevende.
Voor het intakegesprek geeft je hr-dienst of je opleidingsverantwoordelijke aan jou input over de visie van jouw organisatie op leidinggeven.
Tijdens het intakegesprek peilt de trajectbegeleider naar jouw verwachtingen en die van je leidinggevende en worden jouw sterke punten en verbeterpunten als leidinggevende in kaart gebracht.
Tijdens de 2e dag van het traject, wordt er een hechte leergroep gesmeed en worden de ontwikkelingsbehoeften van de deelnemers verder in kaart gebracht. Op het einde van dag 2 heeft elke deelnemer een persoonlijk ontwikkelingsplan en bespreek je in je groep rond welke management- en leiderschapsthema’s jullie tijdens het traject willen werken.
Tijdens de volgende trajectdagen ga je met je groep aan de slag rond de afgesproken thema’s, steeds met het kompas van de federale visie op leiderschap. De onderwerpen die aan bod komen, zullen bewust verschillen van de onderwerpen die al in andere trainingsprogramma's aan bod komen.
Daarnaast is er ook ruimte voor ad hoc thema’s, voor problemen en uitdagingen waarmee je op de werkvloer wordt geconfronteerd in de loop van het traject en waarvoor je oplossingen zoekt.
Er is ook 1/2 trajectdag waarvoor je samen met je leidinggevende uitgenodigd wordt om te werken rond het thema dat je samen met je groepsleider bepaalt.
Iedere deelnemer heeft zijn eigen leerstijl. Daarom wordt tijdens de trajectdagen gebruik gemaakt van verschillende leervormen: doceren (modellen, theorieën), groepscoaching, individuele coaching, intervisie, individuele en groepsopdrachten, persoonlijk cases, rollenspelen, organisatiebezoeken, zelfreflectie … De mix van leervormen helpt je om wat je leert, zo veel mogelijk en zo goed mogelijk te gaan toepassen op je werkplek.
Het outtakegesprek
In een afsluitend outtakegesprek van ongeveer één uur met je trajectbegeleider en je leidinggevende geef je en krijg je feedback over je ontwikkelingsproces. Je bespreekt toekomstige ontwikkelacties en sluit het traject af.
Follow-up
Als er voldoende vraag naar is bij de deelnemers, kunnen in het jaar na het traject nog eens 3 intervisiesessies (groepscoaching) per leergroep georganiseerd worden. Deze sessies worden begeleid door federale coaches uit het LUMEN-netwerk.