De noden van je doelgroep begrijpen, inclusief communiceren en een dienst aanbieden die voldoet aan de behoeften van je gebruikers? Dat zijn cruciale taken voor elke organisatie, zeker voor overheidsinstellingen.
Wil je ook dat onze overheid meer op mensen gericht wordt? Wil je weten hoe gebruiksvriendelijk jouw dienstverlening is? Dat kun je doen door de gebruikers van jouw dienst centraal te stellen en te beginnen met hun behoeften.
Er zijn verschillende manieren om de behoeften en obstakels van gebruikers te achterhalen.
Begin met de 15 principes van service design. Deze principes vormen een uitstekend startpunt om je dienst vanuit een ander perspectief te bekijken. Ze zijn beschreven in het boek "Good Services" van Lou Downe en fungeren als een objectief evaluatiemiddel voor jouw dienst. Of je nu digitale platformen, fysieke ruimtes of hybride diensten ontwerpt, deze 15 principes helpen je diensten te creëren die antwoorden aan de behoeften en verwachtingen van gebruikers. Ze zijn een waardevol hulpmiddel om diensten te creëren die een betekenisvolle impact hebben op het leven van de Belgische burger.
-
Download de 15 principes hier.
Je kan ze afdrukken, ophangen en delen met je collega’s!
-
Wil je nog dieper graven? Dan kan je gebruikersonderzoek uitvoeren. Dit doe je door met je gebruikers in gesprek te gaan om hun behoeften en obstakels te begrijpen. Hoe je hiermee begin
t? Daar helpen we jou mee verder. - Lees hier hoe je een onderzoeksplan voorbereidt.
- Lees hier hoe je een user interview uitvoert.
- Lees hier hoe je een gebruikerstest uitvoert.
Wil je de basis van service design nog beter begrijpen? Dan kan je de training "Inleiding tot Public Service Design" volgen.
Service design is een veelzijdige aanpak die gericht is op het creëren van soepele en gebruiksvriendelijke ervaringen voor gebruikers op verschillende punten van een dienstverlening. Of het nu gaat om het boeken van een vlucht, het aanvragen van een lening of het vinden van gezondheidszorg, diensten zijn cruciaal in ons dagelijks leven. Diensten omvatten complexe interacties tussen gebruikers, personeel en systemen. Het doel van service design is om deze interacties te verbeteren, zodat diensten efficiënter, gebruiksvriendelijker en beter in staat zijn om aan de behoeften en verwachtingen van gebruikers te voldoen.