Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Hr-ontwikkeling en kennisdeling

Publication date
11 december 2023

Met haar 556 werknemers ontwikkelde het DG PersoPoint bij de FOD BOSA zich snel tot een dynamische en gediversifieerde hr-organisatie

Naast dossierbeheerders werken er ook juristen, analisten, project- en servicemanagers, accountmanagers, payrollexperten en vele anderen... Om haar klanten een complete en geïntegreerde hr-dienstverlening te bieden via PersoContact wil PersoPoint zich sterker inzetten voor het delen van kennis tussen de teams.  

  • Een nieuw kennisteam 

    Zo werd er een kennisteam opgericht om een aanpasbare en toegankelijke module voor kennisdeling te ontwikkelen.   

    Dit team wil de kennis onder de dossierbeheerdersteams samenbrengen en verschillende artikels, documenten en instructies beschikbaar stellen in de werkomgeving van PersoContact met behulp van artificiële intelligentie. 

    Dankzij de nieuwe module van ‘kennismanagement’ van PersoContact kan het kennisteam de intensieve uitwisseling van juridische expertise, informatie rond loonverwerking en -berekening, uitleg over komende ontwikkelingen aan de applicaties, enzovoort, beheren, opvolgen en vergemakkelijken. 

    Een nieuw kennisdelingsplatform 

    De kennis die binnen PersoPoint gedeeld wordt, moet voornamelijk de dienstverlening door de dossierbeheerders naar een hoger tillen, maar een deel van deze kennis kan echter net zo waardevol zijn voor lokale hr-afdelingen als voor medewerkers.

    Daarom wil PersoPoint een speciale kenniscatalogus, die beschikbaar is via PersoContact, aanbieden aan de klanten.  

    Je kan de catalogus terugvinden via de knop ‘Mijn kennis’ in de menubalk op het portaal. De artikelen in de catalogus worden geselecteerd op basis van jouw gebruikersprofiel en de organisatie waarvoor je werkt. De catalogus wordt ook regelmatig bijgewerkt, met bijvoorbeeld nieuwe wetgevingen, of aangepast loonbeleid, en continu aangevuld door het kennisteam! 

    Bovendien worden ook relevante artikels voorgesteld naast de ticketformulieren. Zo kan je je ticket bij PersoPoint beter geïnformeerd indienen, tenzij je het antwoord al hebt gevonden in het artikel! 

  • Als hoofd van de opleidingsafdeling van PersoPoint wil ik via dit kennisdelingsproject bijdragen tot de permanente ontwikkeling van medewerkers bij PersoPoint. Na het analyseren van de behoeften en het evalueren van de verschillende tools, bleek PersoContact de meest geschikte kennisdelingstool. Een van de grote voordelen van dit platform is de mogelijkheid om kennisartikelen aan te bieden in een catalogus, en de mogelijkheid om intelligente suggesties (gebaseerd op processen) te krijgen in de werkomgeving van de dossierbeheerders. Het is ook mogelijk om ze uit te lichten op het PersoContact-portaal of naast een formulier op de site. Zo vindt elke medewerker, bij PersoPoint of bij een klant, eenvoudig zijn weg tot het relevante hr-artikel!

    Name
    Yannick
    Function
    Projectleider, hoofd opleidingen en hoofd van het kennisteam
  • Ik ben verantwoordelijk voor de aanlevering van kennis, het omvormen naar en beheren van kennisartikelen op PersoContact. Ik zorg ervoor dat de kennisartikelen onder de juiste categorieën terechtkomen en gelinkt worden aan de tickets, en dat ze zichtbaar zijn voor de gewenste doelgroepen en geüpdatet worden indien nodig.  
    Ik volg eveneens rapportering op de kennisartikelen op, dit betekent dat wij met het kennisteam ook jullie feedback en waardering op de kennisartikelen krijgen.

    Name
    Nathalie
    Function
    Kennisbeheerder
  • Dankzij de nieuwe kenniscatalogus in PersoContact, wordt de kennis van mijn dossierbeheerdersteam, maar ook van de andere teams, samengebracht en uitgewisseld in PersoContact. Dit laat me toe om snel mijn teamleden van de benodigde informatie te voorzien tijdens hun werk voor onze klant. Zeker voor de nieuwe dossierbeheerders in mijn team komt dit zeer goed van pas!

    Als dossierbeheerder is het niet altijd makkelijk om de correcte info terug te vinden die ik nodig heb voor een specifiek dossier. Dankzij de kennisdatabase van PersoContact wordt nu alle beschikbare info gecentraliseerd. Vanuit het ticket kan ik bijvoorbeeld meteen doorklikken naar de juiste werkinstructies bij het coderen. Op die manier kunnen we sneller en kwalitatiever antwoorden op de vragen van onze klanten.

    Name
    Veerle en Lynn
    Function
    Teamcoördinator en dossierbeheerder

Deel dit artikel

Meer nieuws

  • Nieuw jaarverslag vat 2023 samen

    Publication date
    22 april 2024
    Wat bracht het jaar 2023 voor de FOD BOSA? Ontdek de meest markante realisaties van onze organisatie in een nieuw jaarverslag. Omdat het verslag voor het eerst geïntegreerd is op...