Hoe maken we digitale overheidsdiensten inclusiever en toegankelijker?
Van tramtickets kopen tot take-out bestellen, van solliciteren tot de dokter consulteren: veel gebeurt tegenwoordig online. Onze samenleving digitaliseert snel, maar niet iedereen stapt met evenveel gemak op die digitale trein. Uit recente data van Statbel is meer dan 41% van de Belgische bevolking digitaal kwetsbaar: ze hebben geen of zwakke digitale basisvaardigheden, en geen of weinig toegang tot waardevolle of zelfs essentiële online openbare diensten.
Dit cijfer benadrukt dat de digitale evolutie niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Elke burger heeft recht op gelijke toegang tot openbare diensten, ongeacht hun digitale vaardigheden, technologische middelen, sociaal netwerk of hun relatie met de overheid.
Als overheid is het onze taak om digitale drempels weg te werken voor een vlotte toegang tot online dienstverlening. Dat is mogelijk door digitale diensten bruikbaar en inclusief te maken.
Waar te beginnen?
Wij helpen je op weg met een reeks goede praktijken op het gebied van digitale inclusie! Ze werden samengevat in een poster en een brochure die je onderaan deze pagina kan downloaden.
Deze 6 e-inclusiepraktijken zijn bedoeld als handige tips voor overheidsmedewerkers die willen meehelpen aan het verkleinen van de digitale kloof. Ze zijn gericht op het bevorderen van inclusievere online overheidsdiensten. Je kan ze afdrukken, ophangen en delen met je collega’s!
Download de poster
en houd de beknopte informatie bij de hand.
Download de brochure
en leer over de 6 praktijken met voorbeelden.