Overheidsopdrachten van beperkte waarde: klassieke sectoren
Praktijkgids voor het uitvoeren van overheidsopdrachten van beperkte waarde.
Praktijkgids voor het uitvoeren van overheidsopdrachten van beperkte waarde.
Dat is een overheidsopdracht (klassieke sectoren) waarvan de geraamde waarde lager is dan 30.000 EUR excl. btw, die aan een versoepeld stelsel is onderworpen.
Voor opdrachten van beperkte waarde geldt een soepelere regeling, zodat enkel de volgende bepalingen van toepassing zijn:
Artikel 16 van de wet van 17 juni 2016
Artikel 6 en 7 van het koninklijk besluit plaatsing 2017
Voor de raming moet de rekening houden met de duur en de totale waarde van de opdracht, de vereiste of toegestane opties, de vaste of voorwaardelijke gedeelten van de opdracht, de verlengingen, de herzieningsbepalingen, de herhalingsopdrachten, de premies of betaling waarin de aanbestedende overheid voorziet.
Versoepelde procedure want er zijn minder verplichtingen:
Wel praktische modaliteiten:
Raadpleging van meerdere ondernemers. Hoewel in de praktijk wordt aanbevolen om minstens 3 ondernemers te raadplegen, of zelfs meer indien de concurrentie kan spelen in de beoogde sector, is er geen verplichting om de indiening van een offerte te vragen. Gewoon een website raadplegen, een catalogus of kostenraming aanvragen, kan volstaan. Het bewijs van de raadplegingen moet in het administratief dossier worden bewaard.
Als mededinging niet mogelijk is (bijvoorbeeld wegens een monopoliesituatie), moet er een motivering aan het administratief dossier worden toegevoegd.
Wanneer er een beperkte mededinging is in de sector, en het moeilijk is om meerdere ondernemers te vinden om te raadplegen, kan de opdracht het voorwerp zijn van een publicatie op Free market (F50). In dat geval zal je aanvraag worden bekeken door ondernemers die geschikt zijn om je een offerte te bezorgen. Bijgevolg kan de mededinging spelen.
De algemene principes blijven van toepassing, behalve het principe van betaling voor verstrekte en aanvaarde prestaties alsook de elektronische communicatie:
Onderhandeling is mogelijk maar met inachtneming van de principes van gelijke behandeling. Met het oog op transparantie wordt aanbevolen om de mogelijkheid tot onderhandelen in de opdrachtdocumenten (bestek) aan te kondigen.
Geen verplichting om een gemotiveerde beslissing te bezorgen krachtens de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten.
“De gunningsbeslissing van een dergelijke opdracht moet gebaseerd zijn op pertinente en aanvaardbare motieven en moet een formele motivering bevatten in overeenstemming met de vereisten van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen”.
Krachtens de wet van 29 juli 1991 wordt de beslissing meegedeeld aan de uitgesloten inschrijvers.
Het voorstel tot afzien van gunning en het nieuwe voorstel voor het opstarten van de procedure worden onderworpen aan het advies van de IF in toepassing van artikel 19 van het K.B. van 20 mei 2022 betreffende de administratieve-, begrotings- en beheerscontrole
Twee algemene principes zijn NIET van toepassing, tenzij andersluidend in het bestek:
Substantiële aanpassingen zijn niet mogelijk, uitgezonderd een duidelijke, nauwkeurige en ondubbelzinnige herzieningsclausule.
De algemene uitvoeringsregels zijn niet van toepassing op opdrachten van beperkte waarde (art. 5 KB van 14 januari 2013).
Als er niets is bepaald in de opdrachtdocumenten zijn de algemene verkoopsvoorwaarden van de ondernemers van toepassing. Het is dus wenselijk om bepaalde algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten toepasselijk te maken in de opdrachtdocumenten. Als je dat niet doet, kun je worden geconfronteerd met een leverancier die zijn algemene verkoopsvoorwaarden zal laten gelden.
Een overheidsdienst wil een elektrische papierperforator aankopen. Daarvoor heeft de dienst de volgende stappen gezet: