Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

ePayment

Laatst bijgewerkt op

De FOD BOSA stelt voor overheidsdiensten een platform ter beschikking dat een geheel van elektronische betaaloplossingen biedt.

Doelgroepen
Federale organisaties

Inhoudstafel

    • Onze dienstverlening

      Het gaat om een opdracht in een opdrachtencentrale en om een raamovereenkomst  (M1184), die uit 2 delen bestaat:

      • Post 1: het aanbieden van een online betaalplatform. De dienstverlener treedt op als betalingsdienstaanbieder (PSP) en is verantwoordelijk voor het technische beheer van de betalingsverwerking.

        Post 2: het aanbieden van online betaalmethodes. De dienstverlener treedt op als acquirer.

    • icoon 'folder'

      Stappenplan

      1. Administratief dossier opvragen bij de BOSA

      Het volledige administratieve (lastenboek, offerte, positief advies IF, bestelbon, ..) dossier is verkrijgbaar bij de Service Desk van de FOD BOSA – DG Vereenvoudiging & Digitalisering.

      2. Integratietesten voor het betaalplatform (Sips)

      De klant of zijn dienstverlener voert de integratietesten uit, op basis van de technische documentatie (enkel beschikbaar in het Engels of Frans)

      Technische vragen rond integratie mag je naar supportsips-benelux@worldline.com sturen.

      3. Bestelbon opsturen

      Nadat het bestelformulier (AOF) volledig is ingevuld en ondertekend door de gemachtigde vertegenwoordiger van de openbare instelling, scan je het en maak je een kopie van de identiteitskaart van de vertegenwoordiger (in een apart bestand). In overeenstemming met de geldende antiwitwaswetgeving moet deze kopie worden bijgevoegd.

      Stuur deze documenten vervolgens per e-mail naar Worldline Group (ecom.bosa@worldline.com), met een kopie naar de Service Manager ePayment bij de DG Vereenvoudiging en Digitalisering van de Federale Overheidsdienst BOSA (delphine.duprez@bosa.fgov.be). Vermeld zeker als onderwerp van de e-mail: BOSA M1184 - Bestelformulier - <naam project / naam klant>.

      4. Getekende gebruiksovereenkomst opsturen

      In parallel met stap 3 stuur je de getekende gebruiksovereenkomst (Gebruiksovereenkomst_E-Payment_NL_3.2.pdf) via e-mail naar delphine.duprez@bosa.fgov.be.

      5. Informatie voor productie ontvangen

      Worldline neemt binnen de 6 werkdagen de bestelbon op en stuurt:

      1. naar de technische contactpersoon: toegang tot een platform voor het download van het certificaat “secret keys” om de integratie in productie uit te voeren;

      2. naar de business contactpersoon: de gebruikersnaam en het wachtwoord voor toegang tot de back office (MEX – Merchant extranet); beheer van de transacties, beheer van de gebruikers, reporting, …  (indien in bestelbon werd aangevraagd).

    • Ondersteuning

    • Voor vragen ivm de overheidsopdracht M1184:

      Contacteer ons

      Deel 1: betaalplatform/pagina (Sips)

      Ondersteuning betreffende technische en operationele vragen over Sips en ondersteuning van het integratieproces.

      Worldline-helpdesk:

      Deel 2: betaalmethodes

      Ondersteuning van de behandelingsdiensten voor de transacties: Worldline-helpdesk

      Financiële vragen: Worldline-helpdesk

      • Per telefoon: 02/727.88.99 van maandag tot zaterdag van 8u tot 20u en op zondag van 8u tot 16u.

      Commerciële vragen, vragen over het beheer van het contract en de service levels:

      • te stellen aan de "key accountmanager" van Worldline

      Vragen over het bestek BOSA/2024/M1184 of bij escalatie: Service Manager ePayment: delphine.duprez@bosa.fgov.be

      In het geval van een betwisting over betalingen moet de handelaar zich rechtstreeks tot Worldline richten: acquiringdisputes-belgium@worldline.com.

  • Vaak gestelde vragen

    • Bestelbon: administratief contact

      Contactpersoon die de logingegevens zal ontvangen voor de backoffice tool (MEX) om transacties te raadplegen.





       
    • Bestelbon: bevoegd ambtenaar

      Het gaat om de persoon die de instelling juridisch mag verbinden.
    • Bestelbon: Billto

      Klantennummer bij Worldline; dit kan je terugvinden op je factuur. Als je nog geen klant bij Worldline bent, mag je dit vakje openlaten. Ook als je graag een aparte factuur ontvangt voor je online betalingen, mag je dit vakje openlaten.
    • Bestelbon: bruto (gross) - netto

      Als je kiest voor uitbetalingen in bruto (gross) zal de desbetreffende commissie op het einde van de maand apart gefactureerd worden.

      Als je kiest voor uitbetalingen in netto, zal de aangerekende commissie op kredietkaarten onmiddellijk bij de transacties afgehouden worden.

    • Bestelbon: BTW

      Dit is het nummer waarmee je geregistreert staat in het KBO of Belgisch staatsblad. Mijn ondernemingsnummer opzoeken in KBO.
    • Bestelbon: logo

      Dit is het logo dat je klant op zijn rekeninguittreksel terugvindt.
    • Bestelbon: Shipto

      Nummer van de shop bij Worldline intern dit is een puur administratief punt en moet door de klant niet ingevuld worden. 
    • Bestelbon: SWIFT

      Ook BIC code genoemd. IBAN - BIC berekenen.
    • Bestelbon: technisch contact

      Contactpersoon die de secret keys ontvangt om de link te vervolledigen tussen de applicatie/website en de betaalpagina van Worldline, meestal een persoon van de webagency/integrator.
    • Bestelbon: TID

      Referentienummer voor de Bancontant-transacties, begint steeds met 01…; gelieve dit steeds in te vullen zodat Worldline de pricing correct kan implementeren.
    • Wat is een handelaar?

      Voor de BOSA is een handelaar een openbare instelling die de gebruiksovereenkomst heeft ondertekend.
    • Wie mag de dienst e-payment gebruiken?

      De gebruikers zijn de overheden en de instellingen met taken van algemeen belang – voor hun taken van algemeen belang – of elke entiteit die toestemming heeft van de DG DT van de FOD BOSA. 

      Zijn geen gebruikers: burgers, ondernemingen of ambtenaren ("eindgebruikers") aan wie de gebruiker de dienst eventueel aanbiedt (zie de algemene voorwaarden op de website van BOSA DT).
  • Nuttige links

    Algemene voorwaarden

    In de algemene voorwaarden rond de diensten van de BOSA zijn de standaardvoorwaarden voor het gebruik van alle diensten van de FOD BOSA vastgelegd.

    Back Office ePayment

    Back office (MEX) (PRODUCTIE)

    Hoe werken elektronische betalingen?

    Hoe werken elektronische betalingen?

    InfoShopping.be

    InfoShopping.be

    Samenwerkingsakkoord tussen de federale, gewestelijke en gemeenschapsoverheden voor het harmoniseren en uitlijnen van de initiatieven die de realisatie van een geïntegreerd e-government beogen