Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

ePayment

De FOD BOSA stelt voor overheidsdiensten een platform ter beschikking dat een geheel van elektronische betaaloplossingen biedt.

Van toepassing voor
Federale organisaties

Inhoudstafel

    • Onze dienstverlening

      Het gaat om een opdracht in een opdrachtencentrale en om een raamovereenkomst  (BOSA/2020/M1112), die uit 2 delen bestaat:

      • het eerste deel betreft het aanbieden van een beveiligd betaalplatform en de bijbehorende betaalpagina (Payment Service Provider)
      • het tweede deel betreft het aanbieden van betaalmiddelen (acquirer).

      De opdracht werd op 24/03/2021 gegund aan de onderneming Worldline.

    • icoon 'folder'

      Stappenplan

      1. Administratieve dossier opvragen bij de BOSA

      Het volledige administratieve (lastenboek, offerte, positief advies IF, bestelbon, ..) dossier is verkrijgbaar bij de Service Desk van de FOD BOSA – DG Digitale Transformatie

      2. Integratietesten voor het betaalplatform (Sips)

      De klant of zijn dienstverlener voert de integratietesten uit, op basis van de technische documentatie

      Technische vragen ivm integratie mogen naar supportsips-benelux@worldline.com worden gestuurd.

      3. Bestelbon opsturen

      Je vult de bestelbon in en stuurt die via e-mail naar Worldline  (ecom-belgium@worldline.com) + in kopie naar de dossierbeheerder van de FOD BOSA, Delphine Duprez (delphine.duprez@bosa.fgov.be

      Onderwerp e-mail: BOSA M1112 - Bestelbon –  <projectnaam/klantnaam> 

      Hier vind je meer uitleg over de bestelbon (XLSX, 15.13 KB)

      Je stuurt de gescande versie van de bestelbon, ondertekend door de bevoegde persoon, terug naar Worldline en voegt een kopie van de identiteitskaart bij (als apart bestand)

      Als je vragen hebt over het invullen van het bestelformulier, neem dan contact op met: ecom-belgium@atosworldline.com en Worldline valideert binnen de 3 dagen of de bestelbon correct is ingevuld en laat je weten of het document al dan niet volledig is. 

      4. Getekende gebruiksovereenkomst opsturen

      In parallel met stap 3 stuur je de getekende gebruiksovereenkomst (Gebruiksovereenkomst_M1112_E-Payment_NL_2.2.pdf) via e-mail naar delphine.duprez@bosa.fgov.be.

      5. Informatie voor productie ontvangen

      Worldline neemt binnen de 6 werkdagen de bestelbon op en stuurt:

      1. naar de technische contactpersoon: toegang tot een platform voor het download van het certificaat “secret keys” om de integratie in productie uit te voeren;

      2. naar de business contactpersoon: de gebruikersnaam en het wachtwoord voor toegang tot de back office (MEX – Merchant extranet); beheer van de transacties, beheer van de gebruikers, reporting, …  (indien in bestelbon werd aangevraagd)

    • Ondersteuning

    • Voor functionele en administratieve vragen contacteer je de Service Desk van het DG Digitale Transformatie - FOD BOSA

      Deel 1: betaalplatform/pagina (Sips)

      Ondersteuning betreffende technische en operationele vragen over Sips en ondersteuning van het integratieproces.

      Worldline-helpdesk:

      Deel 2: betaalmethodes

      Ondersteuning betreffende de behandelingsdiensten voor de transacties: Worldline-helpdesk

      Financiële vragen: Worldline-helpdesk

      • Per telefoon: 02/727.88.99 van maandag tot zaterdag van 8u tot 20u en op zondag van 8u tot 16u.

      Commerciële vragen, vragen over het beheer van het contract en de service levels:

      • te stellen aan de ‘Key Accountmanager’ van Worldline

      In het geval van een betwisting over betalingen moet de handelaar zich rechtstreeks tot Worldline richten (http://be.worldline.com/nl-be/home.html).

      Vragen over het bestek BOSA/2020/M1112 of bij escalatie: Service Manager ePayment: delphine.duprez@bosa.fgov.be

  • Vaak gestelde vragen

    • Bestelbon: administratief contact

      Contactpersoon die de log-in gegevens zal ontvangen voor de backoffice tool (MEX) om transacties te raadplegen.





       
    • Bestelbon: bevoegd ambtenaar

      Het gaat om de persoon die de instelling juridisch mag verbinden.
    • Bestelbon: Billto

      Klantennummer bij Worldline; dit kan u terugvinden op uw factuur. Indien u nog geen klant bij Worldline, mag u dit vakje openlaten. Ook indien u graag een aparte factuur ontvangt voor uw online betalingen, mag u dit vakje openlaten.
    • Bestelbon: bruto (gross) - netto

      Wanneer u kiest voor uitbetalingen in bruto (gross) zal de desbetreffende commissie op het einde van de maand apart gefactureerd worden.

      Wanneer u kiest voor uitbetalingen in netto, zal de aangerekende commissie op kredietkaarten onmiddellijk bij de transacties afgehouden worden.

    • Bestelbon: BTW

      Dit is het nummer waarmee u geregistreert staat in het KBO of Belgisch staatsblad. Mijn ondernemingsnummer opzoeken in KBO.
    • Bestelbon: logo

      Dit is het logo dat uw klant op zijn rekeninguittreksel zal terugvinden.
    • Bestelbon: Shipto

      Nummer van de shop bij Worldline intern - dit is een puur administratief punt en dient door de klant niet ingevuld te worden. 
    • Bestelbon: SWIFT

      Ook BIC code genoemd. IBAN - BIC berekenen.
    • Bestelbon: technisch contact

      Contactpersoon die de secret keys zal ontvangen om de link te vervolledigen tussen de applicatie/website en de betaalpagina van Worldline; meestal een persoon van de webagency/integrator.
    • Bestelbon: TID

      Referentienummer voor de Bancontant transacties, begint steeds met 01…; gelieve dit steeds in te vullen zodat Worldline de pricing correct kan implementeren.
    • Wat is een handelaar?

      Voor de BOSA is een handelaar een openbare instelling die de gebruiksovereenkomst heeft ondertekend.
    • Wie mag de dienst e-payment gebruiken?

      De gebruikers zijn de overheden en de instellingen met taken van algemeen belang – voor hun taken van algemeen belang – of elke entiteit die toestemming heeft van de DG DT van de FOD BOSA. 

      Zijn geen gebruikers: burgers, ondernemingen of ambtenaren ('eindgebruikers') aan wie de gebruiker de dienst eventueel aanbiedt (zie de algemene voorwaarden op de website van BOSA DT).
  • Nuttige links

    Algemene voorwaarden

    In de algemene voorwaarden met betrekking tot de diensten van de BOSA zijn de standaardvoorwaarden voor het gebruik van alle diensten van de FOD BOSA vastgelegd.

    Back Office ePayment

    Back office (MEX) (PRODUCTIE)

    Hoe verloopt een transactie met Bancontact?

    Mijn kaart

    Op deze pagina vind je een online demo die toont hoe je met jouw Bancontact kaart op Internet kan betalen.

    Hoe werken elektronische betalingen?

    Hoe werken elektronische betalingen?

    InfoShopping.be

    InfoShopping.be

    Samenwerkingsakkoord tussen de federale, gewestelijke en gemeenschapsoverheden voor het harmoniseren en uitlijnen van de initiatieven die de realisatie van een geïntegreerd e-government beogen