Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Kwaliteitsbeheer

Het CAF, of Common Assessment Framework, is een kwaliteitsmodel dat een algemeen, eenvoudig en makkelijk bruikbaar kader aanreikt voor de zelfevaluatie van organisaties uit de overheidssector en de stappen die ze zetten naar uitmuntendheid.

Van toepassing voor
Overheidsdiensten
  • Het CAF-model is een aanvulling op het -model dat gebruikt wordt in de privésector. Op die manier kan de overheid zichzelf vergelijken met deze sector.

    Er worden negen equivalente criteria in aanmerking genomen bij de zelfevaluatie, opgesplitst in twee categorieën:

    • Criteria voor het functioneren van de organisatie (de factoren)
      • Leiderschap
      • Strategie en planning
      • Personeel
      • Partnerschappen en middelen
      • Processen.
    • Criteria voor de resultaten van de organisatie
      • Burgers/klanten
      • Medewerkers
      • Maatschappelijke verantwoordelijkheid
      • Kernresultaten
    CAF 2020 NLPhase 1  le début du parcours CAF NL

    Het CAF omvat tien stappen die allemaal uitgelegd worden in de brochure onderaan deze pagina. Zes halve dagen zijn nodig voor de organisatiediagnose met de zelfevaluatiegroep. Daarna zijn er nog eens zes halve dagen nodig voor de opmaak van het actieplan en het bepalen van de prioriteiten binnen de verbeteracties.

    De FOD BOSA promoot, begeleidt en organiseert opleidingen over het CAF-model. We organiseren de CAF-certificering en reiken het PEF-label uit dat garandeert dat het CAF-model correct werd toegepast. Het label is drie jaar geldig en wordt door de Europese Commissie als goede praktijk erkend voor overheidsinstellingen die Europese projecten beheren.

    Op basis van een gemeenschappelijke terminologie biedt het CAF de mogelijkheid om vergelijkingen te maken tussen overheden, om zich zo te verbeteren, goed samen te werken met klanten en te innoveren.