Geef je mening over onze website
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
Wat is boekhouding? Waarom voeren we een boekhouding? Wat zijn de voornaamste principes?
Eenvoudig gezegd houdt een boekhouding bij wat we uitgeven, wanneer en waaraan. En wat er binnenkomt, uiteraard. De boekhouding is op die manier een instrument voor informatie, beheer en controle.
Elke transactie, elke handeling moet correct, tijdig en volledig ingeschreven worden in de boekhouding. Transparantie en traceerbaarheid zijn de kernwoorden.
Boekhouding is het sluitstuk van de financiële cyclus. De begroting legt vooraf vast wie mag uitgeven, voor hoeveel en waaraan, én welke inkomsten binnen zouden moeten komen. De boekhouding bekijkt de uitvoering van de begroting. Ze legt dus vast welke uitgaven en inkomsten er effectief gebeuren.
De boekhouding bestaat uit verschillende delen:
Behalve de link met de begrotingsverrichtingen, ziet een boekhouding in de privésector er precies zo uit. Wel gebruikt de overheid een specifiek rekeningstelsel.
Elke overheidsorganisatie is verantwoordelijk voor zijn eigen boekhouding. Het dienstencentrum Federale Accountant binnen de BOSA consolideert de jaarrekeningen en legt ze neer bij het parlement.
Voor het voeren van hun boekhouding werken de federale en programmatorische overheidsdiensten en de Federale Politie met de applicatie FEDCOM, waarbij ze ondersteuning krijgen van het dienstencentrum Federale Accountant. Het Ministerie van Landsverdediging levert zijn cijfers specifiek via de interface in FEDCOM. Bij de Regie der Gebouwen gebruiken ze sinds 2021 FaaS, een andere applicatie die eveneens ondersteund wordt door het dienstencentrum Federale Accountant.
Het dienstencentrum Federale Accountant controleert ook regelmatig de rollen die in de boekhoudsystemen van deze organisaties zijn toegekend. Door incompatibele rollen te beperken tot een minimum, werken we aan de preventie van fraude.