Het koninklijk besluit van 7/11/2000 voorziet dat het personeelsplan opgemaakt wordt door het directiecomité en goedgekeurd wordt door de bevoegde minister. Je vindt de belangrijkste principes in deze nota. (PDF, 310.43 KB)
Sinds 2015 is het beleid inzake personeelsplanning bij de federale overheid grondig gewijzigd. De regering introduceerde meer soepelheid in de opmaak en het gebruik van het personeelsplan. De regering wilde zo de autonomie van organisaties op het vlak van hr-planning versterken.
Deze nieuwe context vereist niet langer een jaarlijkse indiening van het personeelsplan ter controle bij de ministers van Begroting en van Ambtenarenzaken maar viseert daarentegen een valorisatie van de verantwoordelijkheid van iedereen die bij het proces betrokken is.
Voor de personeelskredieten legde de regering een meerjarentraject vast en voerde ze een proces in dat het mogelijk maakt kredietoverschrijdingen te vermijden, genaamd de ‘Monitoring van het risico op overschrijding van de personeelsenveloppes’.
Om de federale organisaties te ondersteunen bij de opmaak van hun operationeel personeelsplan en het beheer van hun personeelskosten, zijn verschillende hulpmiddelen ontwikkeld: